Nog med krogbesök för GT:s läsare

Var och varannan dag läser jag om tidningens olika krogbesök.

"Restaurangerna är naturligtvis glada för marknadsföringen men som läsare kan jag tycka att det blivit för mycket."

"Restaurangerna är naturligtvis glada för marknadsföringen men som läsare kan jag tycka att det blivit för mycket."

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Insändare2023-04-11 12:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Restaurangerna är naturligtvis glada för marknadsföringen men som läsare kan jag tycka att det blivit för mycket.

Jag konsumerar relativt många nyheter över dygnet. Det börjar i allmänhet med några minuter av inslag från SVT Morgonstudion. I min GT läser jag gårdagens nyheter och i bilen lyssnar jag gärna till nyhets- och dokumentära poddar. Därutöver digitala flöden från olika nyhetssajter i mobilen.

När jag nu för tiden bläddrar i min papperstidning noterar jag hur lite som egentligen intresserar mig. Jag förstår att ekonomin och minskade upplagor har tvingat fram en ökad andel reklamutrymme men med de få sidor tidningen numera innehåller blir det skevt. En helårsprenumeration kostar trots allt 2 940 kronr. Då vill man inte störas av en särskilt stor andel reklamutrymme.

Det som framför allt saknas är grävande reportage. De finns men är väldigt få relativt annat som publiceras. Jag uppfattar att P4 Gotland står för många granskande reportage. Det kanske till och med är så att radion står för fler granskande och avslöjande reportage än GT?

Rimligen finns det många förhållanden att granska och rapportera kring som rör samhällsfunktioner och maktstrukturer. Eller anser GT att det inte behövs i lika hög utsträckning som ni skriver om restauranger eller nyöppnade affärer? 

Byt matbestick mot grävspade!

Äldre gentleman med nedåtgående pH-värde

SVAR DIREKT

Tack för dina synpunkter! Vi som jobbar med GT och Helagotland.se strävar varje dag efter att göra så mycket av det vi vet att ni läsare vill ha, och givetvis också överraska med det ni inte visste att ni ville ha.

Nyheter och reportage om företag, oavsett om den är en krog eller något helt annat, brukar ofta engagera och bli mycket läst. Kanske inte framför allt för själva företagets skull, utan för att det handlar om människor som vågar satsa eller tänka nytt.

Grävande reportage och artikelserier står också högt på vår dagordning, och jag vill hävda att vi nog gör vår del av detta. Med exempelvis en gedigen bevakning och flera avslöjanden om äldrevården i höstas, och den nyligen publicerade serien om varför lönerna är så låga på Gotland.