Nya reseavdragen är en förbättring

Pendlare ska samåka.

Pendlare ska samåka.

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2022-06-28 09:32
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Ytterligare ett dråpslag mot landets bilister"  GA 24.6. Niklas Wykman och Jesper Skalberg Karlsson (M) är ute och reser när det gäller reseavdragen. De kritiserar regeringen och ironiserar över MP.  Reseavdraget avskaffas inte. Från dagens 18.50kr/mil innebär förslaget en höjning med 1.50 - 2.64 kr/mil beroende på vilken kommun du bor i. Förslaget är färdneutralt, vilket stimulerar till ökad användning och utbyggnad av alternativa färdmedel. M har enligt utsago inte så mycket till övers för MP, samtidigt som riksdagen utifrån allt tätare klimatrapporter aldrig har varit i större behov av klimatoffensiva åtgärder än den är nu.

Det nya förslaget är avståndsbaserat och avses gälla för resor mellan 3 och 8 mil. Det ger goda skäl för samåkning, för alternativa färdmedel, för att flytta närmare arbetsplatsen och för att decentralisera arbetsmarknaden. Det är naturligtvis inte rimligt varken ur klimat- eller skattesynpunkt att föra en bidragspolitik som stimulerar till och finansierar bilburna resor till arbetet som överstiger 8 mil.

Men det visar på M:s populism och deras ansvarslöshet inför klimatfrågorna. I det långa perspektivet är den negativ även för näringsliv och sysselsättning. Det är ännu ett exempel på felriktad bidragspolitik. När det kommer till behov av bidrag till de mest behövande är skattesänkningarna oftast genomförda och pengarna slut.

M pekar i sedvanlig ordning på kronor och ören och på att det ska vara "lönsamt att jobba". Alla vill jobba och utfallet för dem som arbetar är inte bara ekonomiskt. Det är i allra högsta grad också befrämjande för såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande. Därför är det viktigare att arbeta för ökad sysselsättning än att tala för reseavdragen, som varken "slopas" eller "avskaffas" enligt det nya förslaget.