Regionen vill sänka den redan låga trafikhastigheten till en nivå som om alla gotlänningar vore offentliganställda.
Regionen avser att tjäna pengar på fordonsparkerare och staten tar in pengar på fortkörare och dessa jäviga parter ska avgöra förutsättningarna i trafiken för invånarna. Motorburna trafikanter betalar alldeles för mycket redan nu.
Gator och vägar ska hållas framkomliga och öppna utan hinder och skador. Underlätta för trafiken. Gator och vägar är inga gångstråk, lek-eller samlingsplatser. Öka trafikvett för vuxna.
Bättre och bredare gator och vägar med avskilda gång- och cykelbanor med plats för i- och urstigning. Trafik ska vara användarvänlig. Det är skattebetalarna som finansierar våra gator och vägar. Hur kan ett fåtal tjänstemän få förstöra för så många? Byt ut Trafikverkets handbok – hastighetsnivåer i en attraktiv stad. Minska antalet kommunaltjänstemän och öka vägunderhållet.
För ökad trafiksäkerhet bör gångtrafikanter och cyklister lära sig trafikvett. De måste lära sig samspel i trafiken och inte tro att de alltid har företräde. Trafikregler bör ändras så de skyddar gående och cyklister istället för att utmana motorfordonstrafiken. Kan man inte köra motorfordon ska man inte bestraffa dem som kan.
Hastigheterna är redan så lågt begränsade som bara en cyklande miljötjänsteman kan kräva. Okörbara hastigheter på 20 km i timmen ska avskaffas, även 40 km i timmen bör tas bort. 30 km i timmen är förekommande på flera platser än funktionellt och trafiksäkerheten kräver.
Begränsning på 40 km i timmen på 60-vägar och begränsning 80 km i timmen på 90-vägar är fel. Ska timlönen sänkas för chaufförer och resande servicepersonal då de presterar mindre? Inte konstigt att fortkörningar förekommer.
Motorfordon är frihet.