Olika uppfattningar om Gotlandstrafiken

Gotlandsbolagets VD Håkan Johansson hävdar bland annat i en insändare att rederiet jobbar för Gotlands bästa vilket är väldigt tveksamt.

Pigge Werkelin.

Pigge Werkelin.

Foto: Felix Wedjesjö

Insändare2023-02-02 11:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Han och bolaget jobbar garanterat för bolagets bästa och de gånger det faller samman med Gotlands bästa så är det bra men när han måste välja vilket ofta sker i stora frågor så väger inte Gotlands bästa speciellt tungt vilket ofta gör oss på ön till förlorare. 

Om det verkligen varit för Gotlands bästa så skulle man inte ha registrerat Gotlandsbolaget på en ny aktielista innan man visste hur man skulle kommunicera bokningsläget och annan viktig information med sina samarbetspartners på ön.

Man skulle inte heller tagit Destination Gotlands resurser och fartyg till en Tysklandstrafik vilket gjorde ön till förlorare 2022. 

Man hade inte heller mörkat miljödebatten utan fört den öppet och tittat på fördelar och nackdelar med 28 respektive 21 knop. Vad betyder det för ön när gaspriserna ökat 400 till 1000 procent och co2-utsläppen ökat på de nya fartygen med 25 procent.

Rederiet har satsat på fel fartyg som är miljövärstingar i Östersjön och därför har prisbilden ökat med 300-400procent på 10 år vilket är horribelt och delvis dolt med mängder av nya bokningsregler. Att ägarnas felsatsning enbart ska betalas av kunder och staten känns inte helt självklart även om man har ett monopol.

Om rederiet jobbat för öns bästa så skulle fartygen sedan många år haft hängdäck då det är detta som är flaskhalsen till öns utveckling och möjligheten till fler passagerare som ger bättre ekonomi för DG.

Om det vore för öns bästa skulle nya färjorna ha levererat 500 bilplatser och inte cirka 435 vilket är vad man har kapacitet för när antal lastmetrar blev färre på 1650-fartygen. 

Gotland har i dag fem dysfunktionella fartyg med G i skorstenen som är katastrof för miljön, katastrof för ekonomin och en katastrof för öns utveckling. Det vore så klart en katastrof för aktieägarna om inte dessa fartyg fick fortsatt kontrakt. Här finns särintressen av rang för Håkan johansson med flera att försvara framför allt när den nya upphandlingen ska upp på bordet.

Skulle gärna ha ett möte där Håkan Johansson redogjorde för hur de tänker när man anser sig jobba för Gotlands bästa i dessa frågor och ett antal till. Gotlandsbolaget är ett jättestort bolag med enorma gotlandsmuskler. När man är stor och stark på en liten ort är det bra att vara tydlig och transparent.