Ord är en sak – handling något annat

Insändare2022-02-03 11:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på ”Oron är förståelig" i GT den 29 januari.

Regionchef Therese Ohrling, Attendo Öst, uttalar sig om de brister inom vård och omsorg som framkommit på deras boende på Terra Nova. Hon menar, att det pågår ett aktivt förbättringsarbete inom verksamheten. Resurser har tillförts, en kompetensutvecklingsplan tagits fram, kontaktmannaskapet stärkts upp. 

Vilka konkreta åtgärder har detta resulterat i? Hur tillämpas dessa praktiskt i verksamheten? 
På vilket sätt ges medarbetare förutsättningar att ta del av ert förbättringsarbete?
Ord är en sak. Handling en annan.

Attendos värdegrund lutar sig mot tre ledord: Kompetens, omtanke, engagemang. 

Det finns både omtanke och engagemang hos medarbetare, att ge sina boende en god vård och omsorg. Det finns även kompetens i form av kunskap och erfarenhet.

Men, det finns också en grundläggande brist i Attendos verksamhet – den alltför låga bemanningen dagtid som nattetid.
Tid är pengar och personal kostar.

Medarbetare ges inte fullt ut förutsättning att tillgodogöra sig vårdutbildningar, kompetenshöjande insatser, internutbildning. Den ytterligare kompetens som skulle kunna tillföras Attendo Terra Nova, stannar upp i skuggan av en verksamhet styrd av vinstintresse och lönsamhet.

Therese Ohrling menar att det inte finns någon anledning till oro; medarbetare gör varje dag sitt yttersta för att överträffa förväntningar.
Jag menar, att medarbetare varje dag arbetar utefter de omständigheter som verksamheten erbjuder samt gör sitt yttersta för att ge boende en god omvårdnad. 
En verksamhet där förväntningarna i grund och botten är att stötta ett vinstdrivande företag. 

Att ge sina medarbetare goda arbetsvillkor, en arbetsmiljö där medarbetare kan få växa i sin yrkesroll – det är något helt annat det. Då talar vi om solidaritet, alla människors lika värde och möjlighet att uppnå goda levnadsvillkor i livets alla skiften.