Orimligt att regionen är nöjd

Insändare2021-05-10 16:46
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Jyrki Vainio, chef för regionens kollektivtrafikenhet.

Hur kan du rakryggad stå och försvara DRT Solutions och säga att du är nöjd med hur de sköter de samhällsbetalda resorna? (Sjukresor, färdtjänst, skoltrafik och närtrafik.)

Innan den 1/10 2020 så fanns det en beställningscentral som fungerade utmärkt, naturligtvis så blev det fel ibland som enligt uppgift ledde till 2-3 klagomål/månad. I dagsläget så motsvarar den siffran två klagomål om dagen. Och förmodligen så finns det ett stort mörkertal på grund av att folk inte vill klaga, de inte förstår sig på tekniken, eller att de inte tycker det är någon idé.

Med tanke på att de är ganska många miljoner som det här kostar Region Gotland varje år så kanske det vore vettigt och ta sig ut i verkligheten och kanske fråga chaufförer och Taxi Visby som utför körningarna hur de tycker att det här fungerar? Eller kanske till och med fråga dem som brukar åka de här resorna.

Kunder som vill åka får svaret att det inte finns lediga bilar så de får snällt vänta några timmar efter till exempel en operation medan det står lediga bilar i Visby och väntar på körningar. 

Jag blir fruktansvärt ledsen som medmänniska när jag hör hur man behandlar våra äldre, våra funktionsnedsatta och skolbarn.

Jag blir fruktansvärt förbannad när jag som skattebetalare hör hur man leker med våra skattepengar.