På uppmaningar från tjänstemän inom Regionen har andra myndigheter och offentliga företag hållit sina sammankomster på Kongresshallen, så kallade affärsmässiga transfereringar. Omsättning och lönsamhet hålls uppe för att Kongresshallen ska överleva och kommunens planering fungera. Dolda bidrag på skattebetalarnas bekostnad. Kanhända går även skattepengar för vägunderhåll istället till Kongresshallens överlevnad.
Enligt tidigare kommunalt beslut ska Visby hamn vara en mötes- och nöjesplats med kongresshall, bibliotek, skola och krogar i angränsning till Stockholms drogparty och Almedalsjippot en sommarvecka. Därtill en kryssningskaj närmast skit-bryggan.
Kostar vad det kosta vill. Tung trafik ska inte tillåtas då den anses olämplig och utgör ett störande inslag. Person- och godstrafik bullrar och förorenar. Men utsläppen är inte mätbara i ett Östersjö-perspektiv. Förrådsbyggnader och uppställningsplatser på hamnen för sjöfart, fiskenäring och befolkning har blivit olönsamt. Småskalig fiskenäring bortmanövreras av turistbåtar. Dyra kommunala avgifter på skattebetalarnas mark. Vid en hamn i vår enda stad.
Om turismen vore så lönsam som vissa kommunaltjänstemän anser borde skattesats och avgifter på Gotland vara betydligt lägre.
Vad är en hamn till för? Fråga gotlänningar, fraktbolag och Nato.
Oro inför framtiden ej bara kongresshall
NT Management behöver inte oroa sig trots skulder på närmare 10 miljoner kronor.
Vad är en hamn till för? Bara för turismen?
Foto: Ella Gruenberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.