Oroande utveckling i bemanningsbranschen

"Missar man ett telefonsamtal hävdar företaget att man tackat nej till ett uppdrag och registrerar det som obetald ledighet, likaså om man säger att man har svårt att ta sig till en otillgänglig arbetsplats till klockan fem på morgonen".

"Missar man ett telefonsamtal hävdar företaget att man tackat nej till ett uppdrag och registrerar det som obetald ledighet, likaså om man säger att man har svårt att ta sig till en otillgänglig arbetsplats till klockan fem på morgonen".

Foto: Stian Lysberg Solum/TT

Insändare2019-10-29 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man som jag arbetar som ombudsman på ett fackförbund går min vardag bland annat ut på att bevaka medlemmars intressen och se till att de blir schysst behandlade på jobbet. 

Oftast har vi en bra relation med arbetsgivarna men när vi får reda på att de inte sköter sig tar vi fighten för våra medlemmar. De senaste åren har jag sett en oroande utveckling i den bransch vi kallar bemanning, alltså företag som hyr ut personal. 

Bemanning är väldigt vanligt exempelvis inom lager och terminal och det är inte sällan unga och utrikesfödda som jobbar som bemanningsanställda. Jag upplever att det har blivit allt vanligare att bemanningsföretag försöker undkomma sitt ansvar genom att kallt räkna med att de som jobbar inte har koll på sina rättigheter, helt enkelt. 

Att vara bemanningsanställd innebär att man är heltidsanställd (med vissa undantag) och har rätt till heltidslön. Det betyder att de ska ha heltidslön även då de endast är uthyrda på mindre tid än heltid. Det ser jag som ombudsman att företagen ofta försöker med olika medel att undvika. Antingen struntar man i det helt, eller så säger man åt sina anställda att söka tjänstledigt på den tid de inte jobbar ”för det är så det funkar”. 

Missar man ett telefonsamtal hävdar företaget att man tackat nej till ett uppdrag och registrerar det som obetald ledighet, likaså om man säger att man har svårt att ta sig till en otillgänglig arbetsplats till klockan fem på morgonen. 

Kanske allra mest förbannad blir jag dock när småbarnsföräldrar inom bemanning blir uppringda för uppdrag tio minuter innan deras så kallade tillgänglighetstid, eller arbetstid, går ut. Vem ska då hämta deras barn på dagis? 

Transport tog striden för ett 20-tal medlemmar i Västsverige som inte fått ut sin garantilön från sin arbetsgivare. Det ledde till att de fick ut närmare en miljon kronor tillsammans. 

Bemanningsföretagen är sannolikt här för att stanna och det finns i dag ett kollektivavtal i branschen. Men som köpare av deras tjänster bör man också ställa frågan hur de behandlar sina anställda. 

Undrar du som bemanningsanställd eller arbetsgivare hur det funkar och vad som är rätt och fel, hör av dig till mig på Transport eller till det förbund som organiserar din bransch. 

Låt oss se till att människor som arbetar hårt på din arbetsplats faktiskt får den lön de har rätt till. Rätt ska vara rätt!