Oseriös rubriksättning

Insändare2020-10-21 19:29
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I onsdagens tidning publicerades en insändare undertecknad av styrelsen för Hörselskadades förening som handlade om att besöka Geabs kontor. Den var inskickad med rubriken ”Denna vecka hörselveckan” eftersom insändarens essens handlade om tillgänglighetsfrågor. I tidningen fick den rubriken ”Totalt avbrott för Geabs kundrelationer?”.

Medveten om att det står redaktionen fritt att välja rubrik för insändare så reagerar jag på det sätt som Gotlands Allehanda hanterade rubriksättningen i detta fall. I den replik vi lämnar så framgår tydligt att mot bakgrund av att samhället just nu befinner sig i en pandemi så har vi varit tvungna att vidta särskilda och tillfälliga åtgärder. Vi bedriver en samhällsviktig verksamhet och vill inte genom underlåtenhet riskera att få in smitta i organisationen. Dels för att säkra vårt uppdrag men även med ansvar mot den gotländska sjukvården. Vi har en lokalt bemannad kundservice med fem dedikerade medarbetare som svarar på kunders frågor via telefon och mejl kl.08.30 – 17.00 helgfria vardagar. Vi har som mål att svara på våra telefonsamtal inom två minuter och lyckas nästa alltid klara det. Att kalla det för avbrott i kundrelationer är oseriöst av Gotlands Allehanda. Däremot har vi respekt för insändarskribentens synpunkter och tar till oss av dem.

Vi lever i en tid då nättroll och passivt missnöje sprider sig över samhället. Vi vädjar till den för Gotland så viktiga journalistiken att inte driva på det genom förenklingar och missriktade provokationer. Dessa minskar förtroendet och tilliten för journalistiken, något som är extra viktigt att vi upprätthåller i en tid av pandemi och oro. Hur ska man fortsatt kunna lita på innehållet om det förvrängs på samma sätt som rubriken i detta fall? Vi på Geab är inne på en förändringsresa där öppen kommunikation är ett ledord. Vi kommer därför fortsätta försöka att svara på frågor som kommer från Gotlands Allehanda. Vi hoppas mötas av respekt, kritiska men sakliga frågor och slippa oseriösa rubriksättningar.