"Ovärdigt system för bokning av covidvaccin"

Även på insändarplats är det många som vill lyfta sin frustration över vaccinationsbokningen.

Många kritiserar systemet för bokning av covidvaccin. Här hörs några röster.

Många kritiserar systemet för bokning av covidvaccin. Här hörs några röster.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2021-03-09 10:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så dumt att Gud gråter

Jag blev glad när jag fick se i tidningen att nu kan 46:or få boka tid att bli vaccinerade. Tar telefonen och ringer första samtalet kl 07.30 på måndagen. Hör och blir häpen, det finns plats för tidsbokning återkom senare. 

Mina samtal under måndag förmiddag blir hela nio stycken och får samma svar. Då tänker jag i morgon tisdag när jag vaknar vid 06.30 ringer jag med en gång hör och får svaret att det finns ingen plats för tidsbokning. Ringer då min vårdcentral och får svar att bokning för covid-19 sker endast på 0498-269800. 

Ringer då en tjänsteman på kommunen som har hand om saken och frågar varför det inte går att boka tid för vaccinering som man gör på vårdcentral när man ska vaccinera sig mot andra sjukdomar. Får då en massa förklaringar att så gör man inte här för man vet inte om vaccindoserna räcker till.

Jag kom då med förslag varför man inte blev ställd i en telefonkö som man blir när man ringer andra myndigheter/företag. Då fick till svar att kan inte ha 6 000 personer som svarar i telefon. Med andra ord så går det inte att boka en tid. Inte nog med detta tänk vad många gamla som blir utestängda på grund av att de inta kan eller kanske inte ens har denna moderna teknik. 

Det är så dumt ”ATT GUD GRÅTER OCH ÄNGLARNA VISAR RÖVEN” som ”käringen” sa! Tänk er om det brinner i ett hem och man larmar brandkåren och får till svar av en automatisk telefonsvarare ”det finns ingen tid kvar att larma på”. 
Yngve Ohlsson Fårö
 


*     *     *

Hoppas på vaccin för hela ön

Till regionens vaccinationssamordnare.

Jag får tacka för svaret.

Av svaret framgår det, att jag som ensamstående, änka, 79-åring som tycker att köra 13 mil är jobbigt, får hoppas att vaccinationssamordnarens ambition blir verklighet att vaccinet blir tillgängligt på hela Gotland.

Kollektivtrafiken är inget alternativ eftersom det på regionens hemsida står att man ska fråga sig om man verkligen behöver resa med kollektivtrafiken under pandemin.

Sara Osterman

*     *     *

Tiderna är slut innan man öppnat

06.30 är tiderna slut.
Hur kan tiderna för att boka vaccination vara slut när bokningen öppnar. Jag ringde 06.30.
Stensson

*     *     *


Fly förbannad
Fly förbannad, hade klockan på ringning 6.30 inte fan fanns det några tider, återkom gärna senare under dagen.

Är det meningen att vi 75+ ska sitta och lyssna på ett långt j-a meddelande hela dagarna?
Sylwe Jacobsson

*     *     *


Vaccin mot covid 

Kunde regionen inte kommit på ett enklare system än att alla 75+ skall lurpassa på telefonen halv sju på morgonen för att få vaccintid. Uruselt

Ragnhild Lindström 

*     *     *

Ovärdig vaccinboknnig!

Den nya vaccinbokningen för 75-79-åringar på Gotland, är ovärdig.

Ett telefonnummer för 3 500 personer. Tiderna slut efter tre minuter.

Dessutom osanna uppmaningar att ringa och boka via vårdcentralen. Där skämdes man för att förklara för alla som fått bokningstid där, att informationen var felaktig.

Att behöva sitta på morgnarna vid telefonen för att ringa exakt 6.30, och ändå inte komma fram, för det är redan för sent. Vad är det för sätt?

I höstas gick det strålande att boka influensavaccin via 1177. Varför går inte det nu?

Låt dem som har digitala bokningsmöjligheter använda 1177. Låt övriga använda telefonen, då blir det betydligt färre som ska samsas om ett nummer.

Region Gotland – det här systemet är ovärdigt!

Annika Melin, Visby

*     *     *

 
Hur lyckas få tid för covidvaccinering?

Jag var en i gruppen 75-79-åringar som försökte boka covidvaccination i måndags på morgonen.
Tyvärr misslyckades jag eftersom ingen information funnits tillgänglig för alla om vilken tid bokningen öppnade. Därför ringde jag även regionens växel i fredagen före och frågade men de visste inte. De var hjälpsamma och efter samtal med någon i vaccinationsgruppen sade de kl 10. Det var falsk information, bokningen öppnade kl 06.30. Efter cirka 45 minuter var tiderna fulltecknade (om man lyckades komma fram).
Började då fundera kring vilka som ringt genast när bokningen öppnade och hur de kunnat veta tiden.

I dag tisdag har jag och många andra ringt exakt kl 06.30 och då fått besked att inga lediga samtalstider funnits. 
Hur har man kunnat boka tiderna idag före kl 06.30 ?

Det finns många typer av korruption. Det behöver inte handla om pengar utan det kan vara släkt, vänner, grannar som på något sätt gynnas till exempel genom tillgång till information som allmänheten inte får.
Lurad ?