När skolutredningen skrevs fanns inte Corona i åtanke. I dag vet vi inte när och om något blir som förr igen. Eller när nästa pandemi slår till.
Den nya vardagen innebär distansering, förbud mot större folksamlingar (träffa helst ingen), avstå kollektivtrafik, jobba hemma (om du kan) och vid möten gäller uteslutande digital kommunikation.
Skolutredningen för ”framtidens skola” förespråkar centralisering med fler barn in till tätorterna där elever trycks ihop i färre och större klasser i större skolor. Fler elever kommer också att behöva åka buss betydligt längre sträckor än tidigare.
Det känns i dag, när vi ser hur pandemin verkligen styr våra liv och levnadssätt, att skolutredningen för ”framtidens skola” inte längre är relevant för den framtid vi har framför oss.
Att genomföra skolutredningen utan att beakta eller analysera hur den aktuella pandemin kommer påverka människors behov och beteenden framöver vore ett stort misstag och mycket ostrategiskt för framtidens skola.
Pandemin gör skolutredningen inaktuell
Fler barn, större risker i pandemitid.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.