Gotlandsbolagets dotterbolag Alvina Shipping tar över Gotlandstrafiken 2027. Det blir samma båtar och svensk personal men till ett lägre pris. Idag betalar staten 498 miljoner till Gotlandstrafiken. När det nya bolaget Alvina Shipping tar över 2027 så betalar staten mycket mindre. 280 miljoner per år blir det då, med en uppräkning varje år till ett hemligt belopp. Staten tjänar 218 miljoner 2027.
Därför tycker jag att politikerna på Gotland bör uppvakta staten för att biljettpriserna skall bli lägre, med motiveringen att staten tjänar miljarder på den här upphandlingen.
Staten tjänar på att beskattningen blir i Danmark en så kallad tonnageskatt.
Jag måste även tillägga att det är alltid trevligt att åka med Destination Gotland och personalen är väldigt bra. Allt kostar pengar och det är dyrt att driva ett fartyg det förstår alla, men att nu staten tjänar så mycket på upphandlingen bör politikerna på Gotland uppvakta staten om, för att det skall bli lägre biljettpriser, och framförallt mycket lägre fraktpriser.