Enligt Destination Gotland finns det en formel för hur mycket brÀnsle som gÄr Ät för att förflytta 100 kg mellan Visby och NynÀshamn. En mÀnniska vÀger i snitt 100 kg med bagage enligt deras hemsida och bidrar dÄ med 5,8 kg CO2-utslÀpp per resa. En miljövÀnlig elbil som vÀger 2000 kg bidrar dÄ enligt samma formel med 116 kg CO2 per resa. Det gÄr alltsÄ Ät cirka 20 gÄnger sÄ mycket brÀnsle att frakta denna bil vilket innebÀr att den borde bÀra en 20 gÄnger sÄ stor del av prishöjningen.
PÄ samma hemsida kan man lÀsa att BRA:s flygplan bidrar med 25 kg CO2 per person och resa mellan Visby och Bromma. HÀr ser man att det gÄr att flyga fyra gÄnger till Gotland och ÀndÄ inte komma upp i samma utslÀppsnivÄ som en miljövÀnlig elbil belastar miljön med pÄ en enkel resa med bÄt.
Om frakten och bilförarna fĂ„r bĂ€ra de riktiga kostnaderna för 28 knop sĂ„ skulle det eventuellt bli Ă€nnu fler som skulle vilja ha vissa turer som gick i ekonomifart. Snart stĂ„r brĂ€nslekostnaderna för 40 procent av rederiets kostnader vilket antagligen handlar om cirka 450 miljoner per Ă„r. 7 knops fartsĂ€nkning skulle i princip halvera brĂ€nsleĂ„tgĂ„ngen och CO2-utslĂ€ppen. Detta ger 40 minuter lĂ€ngre restid vilket gĂ„r att kapa med cirka 15â20 minuter med en ombyggnad av hamnarna för att förenkla lastning och lossning. Tid Ă€r pengar men Ă€r de som krĂ€ver dessa 25â40 minuter snabbare resa beredda att betal för sin del?