Region Gotland överanvänder e-legitimation!

Regionens flitigt använda krav om e-legitimation orsakar onödiga problem, tycker skribenten.

Regionens flitigt använda krav om e-legitimation orsakar onödiga problem, tycker skribenten.

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2022-10-07 11:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har du, som jag, blivit osäker på vilken dag du har sophämtning och gått in på regionens hemsida för att få besked? Tji fick jag för det är maken som står på abonnemanget och det måste vara abonnemangsägaren som legitimerar sig med e-leg eftersom systemet söker på personnummer. Jag som medägare och skriven på fastigheten kan alltså inte kolla när vi har sophämtning.

Har du, som min bekant bosatt och utflyttad till ett grannland, önskat kolla vattnet från brunnen på din fastighet på gotländska landsbygden? Tji fick de för man måste ha svensk e-legitimation för att kunna beställa provtagningskärl. Det löste sig med personliga samtal och tack vare praktiskt orienterade människor men är det verkligen rimligt med e-leg för denna tjänst?

Har du, som jag, ansökt om boendeparkering i Visby innerstad? Behöver det tillfälligt på grund av ombyggnader i kvarteret. Bara den som är skriven i Visby innerstad OCH står som ägare på bilen kan söka, vackert så. Ansökan och tillhörande uppgifter är gömda bakom e-leg. Jag beviljades tillstånd men tji vad svårt det var att hitta info om när det börjat gälla, sms-aviseringen fungerade inte trots att jag markerat att jag önskar det. När jag lämnade återkoppling om detta fick jag till svar att jag skulle gå in på mina uppgifter (logga in med e-leg) och göra om registreringen så skulle det nog fungera nästa gång. Det är möjligen sant men svaret ger inte intryck av att utveckling och utvärdering pågår.

Min upplevelse är att regionen överanvänder e-leg och har klumpat ihop olika tjänster bakom inloggning utan att riktigt analysera om det är nödvändigt eller ej och vilka konsekvenserna blir för användarna. Kanske det är praktiskt för regionen men är det rätt servicenivå till oss ute i samhället? Hur har man tänkt och varför? Det vore intressant med ett svar från regionens ansvariga.