Coronapandemin har under våren lett till ett stopp för det kommersiella flygresandet i hela Sverige och en minskad global ekonomisk efterfrågan. Swedavia, som driver tio av Sveriges största flygplatser, har tappat 98 procent av trafiken och därmed runt en halv miljard i intäkter varje månad.
Då det inte fanns kommersiella förutsättningar för flygbolagen att driva inrikesflyg beslöt regeringen tidigt att införa en allmän trafikplikt mellan Visby och Arlanda. Genom trafikplikten kunde regeringen upprätthålla en grundläggande tillgänglighet för företagen, sjukvården och invånarna på Gotland under krisen.
För att ytterligare stärka Gotlands infrastruktur, som är kritisk för företagen och tillväxten, har regeringen skjutit till ett kapitaltillskott på 3 miljarder kronor till Swedavia och skjutit upp till 5 miljarder kronor för det krisdrabbade flygbolaget SAS.
Regeringen har under coronapandemin agerat ansvarsfullt genom att värna infrastrukturen och tillgängligheten för Gotlands invånare. För oss är det svenska flyget inte bara viktigt för att tillhandahålla en infrastruktur för hela Sverige. Den är också viktig för industrins utveckling som är exportinriktad och för jobben på Gotland.
Vi, till skillnad från Jesper Skalberg Karlsson och Moderaterna, menar att det är upp till Swedavia att analysera vilka behov som finns på Arlanda de kommande åren. Deras bedömning är att flygmarknaden kommer att vara kraftigt påverkad och därför skjuts två investeringsprojekt upp på framtiden. Konsekvenserna av coronapandemin för flygbranschen och vårt samhälle är stora, men regeringen följer utvecklingen noggrant och understödjer våra myndigheter med resurser för att skydda jobben och infrastrukturen på Gotland.