Kortfattat
År 1990 var dom flesta av oss var ovetande om klimatpåverkan och utsläpp av växthusgaser. Då släppte färjetrafiken till Gotland ut 42 000 ton koldioxid. Sedan dess har tekniken gått framåt och vi blivit miljömedvetna. Så 2019 släppte färjorna ut 180 000 ton. Den största delen av ökningen beror på att vi gått över till snabbfärjor som mångdubblar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Som jämförelse kan nämnas att 2019 släppte all personbilstrafik på Gotland ut 63 000 ton.
Vi gotlänningar är värda en fatslandstrafik till rimlig kostnad. Men kan vi samtidigt då kräva att få göra vilka utsläpp som helst för bekvämligheten att åka snabbt?
Erik Persson
Förlustsiffror
Allt värre synes tillståndet bli
med svenska kyrkans ekonomi.
Där har man tvingats att varje år
notera en krympande medlemskår
som står för biskops- och domprostlöner
och upprätthållna aftonböner.
Djupt beklaga månde man dem
som övergivit sitt andliga hem
och fallit från smala vägen i diket
och troligen missar himmelriket.
Allfåns