Som ordförande för socialnämnden vill jag inledningsvis nämna att Region Gotland har omfattande krav på alla som bedriver äldreomsorg, samt att våra ambitioner på området är höga. Den gotländska äldreomsorgen har generellt sett högre nöjdhetssiffror än vad äldreomsorgen har i resten av riket, vilket är glädjande. För att det ska fortsätta krävs att vi hanterar och bemöter brister med kraftfulla åtgärder.
Det särskilda boendet för äldre på Terra Nova drivs av Attendo, ett bolag som har flera boenden på Gotland. Region Gotland ställer samma krav på deras verksamhet som på vår egen verksamhet. När det finns brister så ska dessa rapporteras och mötas med verkningsfulla åtgärder. Så har också skett i detta fall, vilket socialnämnden och socialförvaltningen följt noga. Utöver bolagets egen kvalitetskontroll och regionens kontroll att gällande avtal följs, finns nationell lagstiftning och granskning.
I debatten de senaste dagarna har det låtit som att brister har ”mörkats” och ”gömts undan”. Så är inte fallet. Socialnämnden har kontinuerliga uppföljningar av kvaliteten i äldreomsorgen och fick den 10 juni år 2021 rapport från just boendet på Terra Nova. Den informationen har gjorts tillgänglig för hela nämnden – eftersom vi har ett öppet klimat och Socialförvaltningen inte undanhåller någon information från nämndens ledamöter.
Bristerna har hanterats på samma vis som om det vore regionens egna boende, det vill säga med en konkret handlingsplan, samt kontinuerlig uppföljning och kontroll från förvaltningens sida. Finns det mer att säga i ärendet så tas det såklart upp på nämndens nästa sammanträde i februari. Visar det sig att det fortfarande finns problem, låt oss arbeta för att lösa dem. Men den kampanj mot valfrihet i äldreomsorgen som bedrivs – med stora ord och omfattande svartmålning – den tänker jag inte vara del av. Gotland kan bättre än så.