Svar till Helge Hirvi som gjort en beräkning på utsläppen från färjorna och menar att fordonen skulle räknas till godo på överfarten vilket skulle ge en mindre klimatpåverkan än den som i dag redovisas. Han avslutar sin insändare med ”har jag fel?”
Ja du har fel. DG redovisar sina utsläpp efter något som kallas viktmetoden. Den är väldigt enkel där man delar totala ton co2-utsläpp med totalt antal kilo fraktad vikt på årsbasis.
En passagerare beräknas till 100 kg och ger cirka 5,8 kg co2-utsläpp i snitt per resa. Passagerarnas vikt blir då cirka 6-7 procent av den totala vikten och belastas därefter av de totala utsläppen. Effekten blir tvärtom mot den som Helge beskrev i sin insändare.
Ett exempel: Om Helges miljövänliga dotter tar sin miljövänliga elbil som väger cirka 200 kg mer än en vanlig fossil kombi på 1,8 ton på färjan till Helge så blir det totalt 2100 kg att frakta.
Tur och retur för dottern innebär att hennes resa belastas med 21 x 5,8 co2 X 2 (t.o.r) = 244 co2. Enligt DG:s hemsida orsakar samma resor med flyg till ön en miljöpåverkan med 50 kg co2.
Om Helges dotter flyger och hyr bil på ön så kan hon hälsa på Helge fem gånger mot samma utsläpp som en resa med bil genererar. Räknar man på frakt enligt DG-modellen så blir det väldigt svårt att importera gröna livsmedel till ön. Så, Helge, du är inte ensam om att tänka fel vilket beror på brist på tydlig information om utsläppen från färjorna.