Så tänk på det, när du står där i baren på Cinderella och tycker din gin och tonic var billig. Du har faktiskt varit med och delfinansierat dessa nöjeskryssningar.
Detta sjöfartsstöd är en historisk anomali; något fullständigt absurt. Varför ska svenska skattebetalare sponsra redare på Åland och något estniskt riskkapitalbolag?
Jag kollar Viking Lines presschef, Johanna Boijer, på SVT. Det var väl inte hennes bästa prestation på jobbet: hon hänvisar till ”krisberedskap”!
Skepp och hoj, Johanna Boijer, på Viking Line!
Jag ber att få upplysa dig om att både Sverige och Finland numera är med i Nato. Och det råder ingen, absolut ingen, tvekan om att den finländska staten skulle konfiskera den skattesubventionerade gin- och tonic-båten Cinderella på minuten, under en allvarlig krissituation.
Låt oss då navigera tillbaka till Gotland.
Jag har aldrig hört, läst eller sett någon enda gotländsk politiker ifrågasätta miljonregnet till "GT"-färjorna.
Skepp och hoj, öns politiker!
Vad sägs om ni krävde att de 300 miljoner kronor vi ger till GT-båtarna på Åland och i Estland i stället går till att sänka priset på färjorna till Gotland? Jag har nämligen aldrig hört det argumentet. Trots att det är synnerligen relevant.
Under innevarande avtalsperiod erhåller Destination Gotland runt 500 miljoner kronor årligen i statligt stöd.
Det kan tyckas vara mycket pengar, men sanningen är ju att under sommaren så har Destination Gotland närmare en miljon passagerare; fastlänningar får således ta del av den absoluta majoriteten av denna subvention.
En gotländsk barnfamilj kan tvingas betala 5 000 kronor eller mer för biljetten.
Sådant slipper ölänningarna. Men gotlänningar har via skattepengar varit och är med och pröjsar bron till Öland. Där är det avgiftsfritt att resa.
Jag vill ju att vi ska ha en fungerande nationell infrastruktur till Gotland. Det stärker öns näringsliv. I stället för alla EU-sponsrade hittepåprojekt är det samhällsekonomiskt lönsamt att ytterligare skattefinansiera Destination Gotland. Med tydliga krav på lägre biljettpriser, givetvis.
Så, infrastrukturminister Andreas Carlson, (KD). Överför nu dessa 300 miljoner från Gin och Tonic-färjorna till Gotlandstrafiken.
Kan vi skåla för det?
Så kan din färjebiljett bli mindre dyr
Jag noterar att SVT rapporterar om det statliga sjöfartsstödet. Vi skattebetalare är med och sponsrar Viking Line och Silja (Tallink) med hundratals miljoner varje år. 2023 blev det totalt 300 miljoner kronor!
Viking Line fick 101 miljoner av svenska staten och 211 miljoner av Finland under 2023. Tallink Silja Line fick 199 miljoner av Sverige och 147 miljoner av Finland samma år. Källa: Trafikverket/SVT
Foto: Jessica Gow/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.