Svar till "Sänkt fart kräver fler färjor".
Signaturen LH befarar att man måste öka tonnaget om färjans fart ska minskas. Det lär aldrig behöva bli aktuellt om den ökade restiden snarare blir kring halvtimmen istället för dryga timmen som LH befarar.
Vi kanske får stiga upp lite tidigare/komma hem senare för vissa resor. Vad sägs om att billigt åka från Nynäshamn klockan 22, sova i hytt eller i ombyggda vilfåtöljer och ganska utsövda komma till Visby klockan 7 på morgonen? Möjligt om bara viljan att ordna varianter i resandet finns.
Bekymmersamt är att varken LH eller ansvariga politiker/trafikråd vill erkänna att hög fart är ett problem ur klimatsynpunkt. Bränsleförbrukningen vid såväl bilkörning som båtfärder beror mycket på farten, speciellt med båt som inte planar.
Varför ber inte politiker DG att presentera utsläpp relaterat till olika hastigheter vid överfart? Då får man ju ett underlag för beslut, något som normalt behövs då beslut ska fattas!
Ointresse och tystnad från myndigheterna är slående vad gäller fler alternativ vid båtresandet.