Bra att Destination Gotland (DG) blandar in mer biogas (LBG) i den fossilgas (LNG) man nu använder. 10 procent är kanske inte så mycket men det är väl många som slåss om den med högt pris som följd.
Bra också att den är gjord på sådant material som annars bara skulle ha gått upp i ”rök”. Inga delar från skog ingår vilket är bra, då vi måste låta så mycket skog som möjligt stå kvar, dels för att lagra in kol från luftens koldioxid, dels för att förhindra det koldioxidutsläpp som sker vid avverkning speciellt på stora ytor.
Siffrorna som DG presenterar i insändaren tyder på att DG släpper ut uppåt 15 procent av de 700 000 ton CO2 som släpps ut från inrikes sjöfart. Stämmer det?
Nu då vi ska vara öppna och samhällstillvända kan vi väl få se fler siffror vad gäller DG och deras båtar: bränsle-/energiförbrukning på turerna men framför allt kopplat till hastigheten på färjorna och restiden.
Det lär ju vara så att den verkligt stora besparingen kan ske om båtarna sänker hastigheten. Ryktet går att förbrukningen av bränslet sjunker till hälften vid 30 minuters längre restid!? Där kan man – om det är sant – snacka om möjliga besparingar att göra!
Vi är väl alla överens om att i den demokrati vi lever ska alla siffror upp på bordet, så att vi kan fatta beslut utifrån dem angående till exempel restider. Ge oss därför en kalkyl som visar relationen bränsleåtgång – restid på färjorna!
Sänkt fart minskar utsläppen mer än biogas
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.