Märkligt då att man inte agerar för en fartminskning till 25 knop som skulle förlänga överfarten med ynka 23 minuter och spara lika många procent i utsläpp.
Det känns ju inte helt schyst att man från DG:s sida samt från ”Snabba färjor annars dör vi!”-klanen alltsedan de nya färjorna började användas har mörkat problemen med metangas, utan istället i flera år fört fram gasen som en klimaträddare. Marcus Risberg ska dock ha heder av att han har lämnat uppgiften att metanet – tiotals gånger mer aktiv klimatgas än CO2 – på ett eller annat sätt oförbränt slipper ut. Detta förtar ju hela effekten av den 20-procentiga vinsten som vi skulle få med naturgasen!
Då vi till detta nollresultat lägger det över 50 procent högre utsläppet, som blev på grund av ökningen från 23 till 28,5 knop, kan man inte göra annat än ta sig för pannan och undra: hur kan man då påstå sig agera hållbart när vi ökat utsläppen de senaste åren och inte minskat som man har förespeglat allmänheten?
Öppenhet från politiker och DG:s sida för ideer från allmänheten märker man inte mycket av. Många har skrivit om olika möjligheter för resandet: snabbare inloggning med bussar från landsbygden, olika turlistor vid hög/lågtrafik med ett biljettpris som varierar med bränsleåtgången, hamnvarianter, förlängning av restiden bara 20 minuter med 20 procent lägre utsläpp, med flera förslag. Man kunde väl från berörda visa att man åtminstone är intresserad att pröva och kommunicera andra föreslagna idéer?
Önskvärt vore dessutom att DG kunde offentliggöra sina utsläppsmängder för färjorna samt bränsleåtgång och beräkningar om energiåtgång vid olika farter.
Biogas lär bli en återvändsgränd. Vätgas via havsbaserad vindkraft utanför Gotland slår många flugor i en smäll: fossilfri drift i önskad fart, stadigare el till Gotland, energibuffert eller möjlig exportvara, möjlighet att tillverka fossilfri ammoniak (bränsle och gödning) och sist men inte minst arbetstillfällen.
Överkonsumtion av främst fossil energi under 150 år har fört oss till den klimatkris vi i dag upplever. Nu bör vi som upplysta individer inse att det är återhållsamhet som gäller och inte mer, mer mer! Våra politiker får hoppa ur partifållorna, gå samman och leda en klimatsmart utveckling.
Just nu kan vi bara sänka farten så gott det går, medan vi satsar på havsbaserad vindkraft och vätgas till både båtar och flyg.