Ska vi prata om kontanter och betaltjänster?

Sparbanken Gotlands styrelse skriver att "vi ensamma står för hela Gotlands kontanthantering på bankkontor".

Sparbanken Gotlands styrelse skriver att "vi ensamma står för hela Gotlands kontanthantering på bankkontor".

Foto: Martina Holmberg/TT

Insändare2022-12-19 11:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Såsom nyligen rapporterats på Hela Gotland har Länsstyrelsen presenterat sin årliga bevakningsrapport över grundläggande betaltjänster, vilken bland annat berör bankernas kontanthantering på Gotland. Av artikeln och rapporten framgår bland annat att tillgången till betaltjänster inte anses tillfredställande, samt att det finns för få bankkontor som hanterar kontanter på ön. Exempelvis finns det inget sådant kontor i Visby.

Det finns många goda argument till varför kontanter fortfarande behövs i samhället och flera av dessa omnämns i Länsstyrelsens rapport. Exempelvis kan nämnas att en värld där det endast är möjligt att hantera sin ekonomi digitalt riskerar utesluta stora grupper i samhället. Det rör sig ofta om våra äldre men även andra personer, exempelvis med funktionsvariationer, som inte har obehindrad access den digitala världen. 

Ett annat aktuellt perspektiv är vad vi kallar för ”beredskapsargumentet”. Är det rimligt att hela betalningsinfrastrukturen är beroende av oavbruten försörjning av el och internet, eller är det kanske bra att ha en back-up i form av kontanter om lamporna slocknar? 

Det finns fler argument, varav det enklaste kommer från ett renodlat affärsperspektiv. Kunderna vill fortfarande ha kontanter. Det finns en efterfrågan och det är rimligt att möta den.

Både tillgången till grundläggande betalningstjänster och kontanter är viktiga samhällsfrågor och bör behandlas på detta sätt – tillsammans. Sparbanken Gotland kommer därför under våren bjuda in samtliga banker på ön och Länsstyrelsen till ett samtal kring hur vi gemensamt kan bidra till dessa frågor.

Banker bör vara samhällsbärande verksamheter och vi tycker för egen del att det är självklart att Sparbanken Gotland ska möta våra kunders efterfrågan på kontanthantering. Det är därför vi erbjuder kontanthantering på båda våra kontor. Nu är vi emellertid i en situation där vi ensamma står för hela Gotlands kontanthantering på bankkontor. 

Vi har som verksamheter olika förutsättningar och alla måste kanske inte göra likadant, men tillsammans kan vi nog göra mycket. Vi tror att det börjar med ett samtal.