Skälen till sänkt färjefart nu ännu tyngre

Insändare2022-03-03 11:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I skuggan av Putins djävulska, vidriga och kriminella anfallskrig mot Ukraina har FN:s klimatpanel kommit med en ny alarmerande rapport, som med risk att vara tjatig åter aktualiserar färjetrafiken.
Forskarna är nu än mer övertygade om sambandet mellan den globala uppvärmningen, klimatförändringarna och det ökade antalet katastrofala extremväderhändelser! Dessutom ser forskarna att utvecklingen går åt helt fel håll, trots alla nationella och internationella överenskommelser!
Nu menar forskarna att det inte längre räcker med mindre åtgärder, det krävs genomgripande förändringar på samhällsnivå. Samtidigt menar de att världen ännu har en liten chans att bromsa klimatförändringen och undvika de värsta konsekvenserna.
Det är viktigt att åter peka på våra färjor. Det känns gott med Gotlandsbolagets och Destinationens ambitiösa satsningar på en klimatsmart färjetrafik, där rederierna redan gjort mycket och där mer är på G. Men i avvaktan på att den riktigt klimatsmarta tekniken kan tas i bruk först om några år kan vi och bör vi redan nu reducera utsläppen genom en något/marginellt lägre fart motsvarande 15-20 minuters längre restid. (Med undantag för trafiktoppar, där turlistorna skulle kräva fler färjor.)
Trafikrådet skriver ju själva att "de ska bidra till att främja klimatsmarta och goda kommunikationer till och från Gotland" – så Trafikrådet, tänk till och våga ge klimatet 15-20 minuter!