Det tycker nog de flesta är självklart, men så fungerar det inte.
I dag får de som går i grundskolan eller på gymnasiet i Visby åka med befintliga busslinjer. Samtidigt är det fler som börjat åka kollektivt med anledning av bensinpriset och klimatet. I kallelser från sjukvården erbjuds också gratis sjukresor med kollektivtrafiken vilket är jättebra!
Men vad innebär det? Jo, överfulla bussar som kör i 80 km/h på våra landsvägar. Barn och ungdomar som får stå och vingla i flera mil, blandat med äldre och sjuka personer på väg till lasarettet i ”knökfulla” bussar, utan en chans att skydda sig från virus och baciller. Självklart påverkas ungdomarnas skolprestationer och betyg i längden av dessa resor. Självklart blir en del passagerare smittade och sjuka på grund av trängseln i bussarna.
Det värsta är dock vad som skulle hända om bussen blev inblandad i en olycka! Tyvärr inträffade det för några år sedan dödsfall då barn inte satt fastspända i bussen. Det stämmer säkert, som trafikledningen på Bergkvara buss svarat, att det är tillåtet att ha stående passagerare, men är det verkligen ett lämpligt sätt att transportera våra skolungdomar på?
Stopp vid varje hållplats innebär även att tidtabellen inte hålls, vilket gör att de som ska till lasarettet (eller arbetet) missar stadsbussarnas avgångstider från busstationen. Sjukvården bör därför överväga om de i sina kallelser verkligen kan erbjuda resor med kollektivtrafiken eller om man måste lösa detta på något annat sätt?
Det ökande antalet resande med kollektivtrafiken och ständig personalbrist gör sammantaget att bussbolaget inte längre kan förlita sig på att de kan sätta in så kallade ”förstärkningsbussar” om det skulle behövas.
Därför är det enda ”hållbara” att införa/upphandla skolbussar för alla barn och ungdomar från landsbygden som ska till skolor i Visby! I skolbussar får de sitta bältade, så att de inte skadas allvarligt om olyckan är framme. Ungdomarna kan även utnyttja restiden för läxläsning och förberedelser inför skoldagen.
Genom att införa skolbussar kommer även tidtabellerna att kunna hållas så att passagerarna hinner till sina arbeten eller till sjukvården.
Till sist: Stort tack och beröm till den busschaufför som torsdagen den 22/9 körde 12:an på ett föredömligt säkert sätt till Visby, trots stor trängsel.