Skolor ska ha samma förutsättningar

Insändare2022-07-10 13:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Friskolor är inte odemokratiska" Fredrik Segerfeldt GA 6.7. Som enskilda skolor är de inte det, men det svenska skolsystemet är odemokratiskt. Det Segerfeldt kallar "S:s attacker på det fria skolvalet" är istället svenska folkets, MP:s, V:s och S:s initiativ för barnens rättigheter till demokratiska villkor för sin skolgång.

Tvärtemot vad Segerfeldt säger så är det kommunernas invånare som motsätter sig en segregerad skola, medan politiker och experter utan pedagogisk kompetens driver segregationen för näringslivets utveckling men inte för barnens skull. Det är klart att Segerfeldt, näringspolitisk expert på Almega, försvarar det systemet å de vinstdrivande skolornas vägnar.

Vi måste ta till oss vilka som I praktiken använder sig av det fria skolvalet. Föräldrarnas plånbok och utbildningsnivå, den etniska bakgrunden och boendemiljön är faktorer som tillåts styra elever till friskolor och till skolor i välbeställda områden. Det leder fram till ett urval av elever som kostar mindre. Med lägre kostnader, lägre lärarbehörighet och större elevgrupper tillåts friskolorna maximera vinsten på skattebetalarnas pengar och föra stora delar av den ut ur verksamheten. 

Skolan blir demokratisk när eleverna har samma förutsättningar. Då gynnas samtliga elevers kunskapsutveckling och tillika deras psykosociala hälsa. Det förebygger utanförskap och brottsbenägenhet, och det lägger grunden för en demokratisk samhällsutveckling.

Ordningsproblemen styrs annars till de inte valda, till de bortvalda skolorna. Dessa skolor är bra skolor, men de har andra förutsättningar och elever med andra bakgrunder. Dess skolor har sedan ansvar för alla elever men till nästan samma skolpeng. De står där med det ansvaret när valen är gjorda och segregationen genomförd inte sällan med betygsinflationen som ett av redskapen. De bortvalda skolorna har absolut inte en sämre kvalitet, men de ger Segerfeldt möjligheter att populistiskt - av okunnighet och eller mot bättre vetande - försvara orättvisorna för barnen i det svenska skolsystemet och samtidigt försvara de orättmätiga vinsterna för skolkoncernerna.