Hur ser konsekvensanalysen i stort ut för Region Gotland i och med förslaget att lägga ner fungerande landsortsskolor? Är alla delar, som MÅSTE genomföras för att detta förslag ska lyckas, förankrade i övriga förvaltningar? Alla projekt måste ju ha en konsekvensanalys för att visa dess påverkan i det stora, Riktiga, helikopterperspektivet. Innan något realiseras av förslaget måste helhetsperspektivet utredas.
Någon sorts vision måste ligga till grund när ni tagit fram förslaget om nedläggning av skolor. En vision som ligger minst 10 år framåt, för det är ju så ni räknar antalet lärare. Titta på hur utvecklingen sett ut de senaste 5 åren gällande teknik och digitalisering, och hur skolan anpassat sig. Ta bara senaste anpassningen för covid-19. Hur tror ni att skolan ser ut och fungerar om 10 år, när ni har de senaste 5 åren som referens? Den ser knappast ut som i dag, men det är SÅ förslaget ser ut, att skolan inte kommer att förändras på 10 år. Är det rimligt?
Skolutredning utan utveckling
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.