Snabba båtar de största miljöbovarna

Insändare2021-10-15 17:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gotlandsfärjornas klimatpåverkan har debatterats på senare tid. De nya LNG-drivna SF1650 färjorna sägs vara mer miljövänliga än de äldre färjorna vilket stämmer teoretiskt. I en insändare den 16/9 säger signaturen Mr Walker dock att de är sämre på grund av läckage av gas. Det kan stämma. Om gasläckaget är mer än en procent är miljövinsten borta då metangasen är 30 gånger värre än koldioxid (CO2). De gamla färjorna har en maskineffekt på 50400 kW medan de nya har 46800 kW men gör samma fart. Man har lyckats minska motstånd och fått bättre verkningsgrad. Utsläppen är dock fortsatt höga.

Rederiet har inte presenterat fartygens verkliga effektbehov och utsläpp vid en normalresa till Nynäshamn. Jag antar därför att man utnyttjar 80 till 85 procent av maskineffekten på SF1500. Det betyder cirka 8,5 till 9 m3 bränsle per timme vilket ger minst 22,5 ton CO2. För hela resan blir utsläppen nära 70 ton. De nya gasdrivna färjorna med mindre effektbehov kan då ha utsläpp på 16,7 ton per timme med hänsyn till att gasdriften ger mindre CO2. Med 10 procent biogasinblandning minskar klimatpåverkan och utsläppen kan bli 15 ton/timme – utan gasläckage! En kraftig utsläppsminskning men fortfarande väldigt mycket. Enkel resa till Nynäshamn ger ungefär 50 ton CO2.

Om man halverar maskineffekten sjunker farten bara till 23,5 knop, restiden blir 3 timmar 45 minuter, inklusive hamnmanöver blir det 4 timmar. Eftersom restiden ökar blir utsläppsminskningen 37,5 procent. Halveras effekten en gång till blir farten 19,8 knop. Ökar man till lite över 20 så blir hela restiden 4 timmar 15 minuter, en timme längre än nu. Utsläppen minskar till en tredjedel. Gäller både gamla och nya färjorna.

Man kan invända att färjorna också transporterar bilar. De uppges ta 500 bilar. Sträckan Visby – Nynäshamn är ganska precis 15 mil. Räknar man med att en genomsnittsbil drar 0,8 liter per mil och bilarna körde samma sträcka blir förbrukningen 6000 liter. SF1500 drar 4,5 gånger så  mycket. SF1650 är ungefär 30 procent bättre.

Räknar man bränsleförbrukning per passagerarstol, så drar SF1500 drygt 100 gram/km. Flyget brukar ange sin förbrukning på detta sätt och den ligger mellan 30 och 40 gram beroende på plantyp. Inrikesflyget ger inte upphov till höghöjdseffekt varför man kan jämföra direkt.

Räknat på beläggningsgrad blir flyget ännu mer fördelaktigt. Glöm flygskammen, ska man åka klimatsmart är det flyg som gäller! Hur man än räknar, är färjorna mest klimatpåverkande. Fysikens lagar gör att snabba båtar, stora som små, är de värsta miljöbovarna.