Totalt avbrott för Geabs kundrelationer?

Insändare2020-10-19 13:43
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det var dags för ett nytt elavtal. Det droppade in reklam om billiga(?) erbjudanden, jag ville undersöka vad som kunde bli bäst. Eftersom jag är gravt hörselskadad och inte använder telefon så åkte jag till Geab för diskussion.
En vakt bevakade ingången. Jag blev inte insläppt: Du får ringa! Jag förklarade att jag inte kunde uppfatta tillräckligt bra i telefonen. Då blev jag insläppt i den tomma entréhallen och fick slå mig ner på en stol medan vakten gick in till personalen. Jag fick inte någon att prata med. (OBS! På äldreboenden var det nu tillåtet att komma in.) Jag blev upprörd. Jag fick en mailadress som jag kunde använda.


Som medlem i styrelsen för HÖRSELSKADADES FÖRENING GOTLAND tänkte jag på medlemmar som inte klarar att använda varken telefon eller mail. Hur kan de få svar från Geab?
Jag mejlade och fick svar på frågor kring avtalet men möjligheten till det fysiska mötet skulle handläggas av någon överordnad. Några dagar senare fick jag svar att Geab räknas som viktig samhällsfunktion, och därmed är stängt för fysiska besök. Jag undrar då vilka fler företag och organisationer som också klassas som viktiga samhällsfunktioner, som vi hörselhandikappade är utestängda från?


Vi är många hörselhandikappade som möts av stängda dörrar och som vill ses som självständiga individer med samma möjligheter som övriga i samhället. 
Fram för tekniska lösningar eller så enkelt som att kunna använda sms-meddelanden. Eller använda de lösningar som används på andra platser med till exempel äldreboenden, vårdinrättningar med plexiglas, visir och munskydd. 
Barbro Zerne, Styrelsen för Hörselskadades Förening Gotland 

Svar direkt:

Vi på Geab vill börja med att be om ursäkt om vi inte har levt upp till förväntningarna. Vi lever just nu i en pågående pandemi som kräver både nya arbetssätt och tankesätt. Vi bedriver en samhällsviktig verksamhet och vi följer utvecklingen noga och de direktiv som ges av myndigheter. Det är viktigt att alla medarbetare på Geab följer de direktiv och anvisningar som ges och tar ansvar för att minska smittspridningen.

I det här fallet var det precis vad våra medarbetare gjorde. Det är olyckligt att höra om din upplevelse och vi tar din feedback på stort allvar. Vi kommer att ta med oss din återkoppling för att se hur vi kan hitta nya arbetssätt för detta framåt. Alla ska självklart ges samma möjligheter i samhället. Vi vill även uppmärksamma att all information som vi går ut med finns tillgänglig att läsa på vår hemsida. 

Oskar Lindehejd, Marknadschef Gotlands Energi