Tre tunga skäl varför regionen bör avbryta upphandlingen av färdtjänst och sjukresor. Utöver lägsta pris bör även kvalitet, miljö och arbetsrättsliga förhållanden vägas in.
1. De ställda arbetsrättsliga kraven kan av en ”smart” operatör utnyttjas så att månadslönen kan sänkas med 4 652 kronor i förhållande till kollektivavtalets intention. (Med 50 förare kan det ge minskade kostnader på en kvarts miljon per månad).
Regionen har följt Upphandlingsmyndighetens rekommendation, men där anges bara minimikrav. Genom att inte granska/förstå innehållet i kollektivavtalet så medverkar regionen till möjlig lönedumpning.
Är de arbetsrättsliga kraven politiskt förankrade?
2. Regionen tillåter inte ren elbil! (Se även reportage på Helagotland)
Detta motiveras på ett märkligt sätt. Räckvidden för elbilar och laddinfrastrukturen utvecklas i högt tempo. Farhågorna med elbil som regionen anger bör vara operatörens problem att lösa och bör därför inte kravställas i upphandlingsunderlaget.
Är beslutet att inte tillåta elbilar politiskt förankrat?
3. Regionen har utsett vinnare i denna upphandling. Denne operatör har under hösten fråntagits uppdraget att svara för ”Särskoleskjutsarna” i Kristianstad på grund av avvikelser på var femte körning.
Kommer regionen att väga in denna omständighet innan avtalet slutligen fastställs?
Tilldelningsbeslutet är överklagat och så länge uppdraget inte är avslutat så bör det gå att avbryta.