Två av tre elever får inte möta arbetslivet

Hela 70 000 studenter saknar de färdigheter som behövs för att klara sig i arbetslivet.

Ung företagssamhet

Ung företagssamhet

Foto: Anders Törnström

Insändare2022-08-23 17:47
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så som dagens arbetsmarknad ser ut, med stora integrationsbehov, bör regeringen säkra entreprenörskapsämnet på samtliga gymnasieprogram, så att alla unga oavsett bakgrund får samma möjligheter i livet.

Ung Företagsamhet (UF) möter dagligen elever på grundskolan och gymnasiet med fantastiska idéer.

Alexandra Rojas Nordqvist, från Västerås, driver ett företag som bygger en skola i Bolivia med hjälp av byggstenar gjorda av plastflaskor, ekobricks. Hon har prisats av EU-parlamentet och stöttas av Greta Thunberg.

Varje år etablerar, driver och avvecklar cirka 36 000 gymnasieungdomar ett UF-företag där endast fantasin och beslutsamheten sätter gränserna. Just nu pågår en ämnesbetygsreform ledd av Skolverket, där nuvarande system med kurser ska göras om till ämnen. Från 2025 kommer gymnasieelever återigen få ämnesbetyg i stället för kursbetyg. 

Vi stöttar regeringens och utredningens mål fullt ut, men är av vad vi kan se av det pågående arbetet, mycket oroliga för att Skolverkets förslag kan försvaga elevernas färdigheter i entreprenörskap. En av tre elever på gymnasieskolorna får i dag färdigheter i entreprenörskap. Det är bra, men betyder samtidigt att två av tre aldrig får den chansen.

Det vore att göra Sverige en otjänst att inte öka alla ungas möjligheter att möta det framtida arbetslivet genom att erbjuda färdigheter som efterfrågas i företag.

En studie från Näringslivets forskningsinstitut Ratio visar att personer som har drivit ett företag i gymnasieskolan i genomsnitt har motsvarande en månadslön mer i årsinkomst och 20 procent lägre sannolikhet att bli arbetslös, jämfört med de som inte gjort det. 

Av de gotländska lärarna säger 90 procent att eleverna lär sig att ta större ansvar och utvecklar sin förmåga att samarbeta och jobba i team. Egenskaper som är avgörande för att lyckas i det framtida arbetslivet.

För en lyckad integration krävs det att skolan bidrar till att stärka ungas livschanser. Det finns ett ökat behov av kunskaper som kan öppna för en större kreativitet och företagsamhet hos unga. Fler kreativa elever gör att fler jobb skapas, tillväxten stärks, hela samhället och välfärden förbättras när alla får chansen. Går det bra för våra unga, går det bra för Gotland och för Sverige.