Färjetrafiken till fastlandet har målkonflikter där snabbt, billigt samt turtäthet gäller. Det är svårt få prisvärd lösning om man inte upphandlar ur exempelvis två perspektiv:
1. Som i dag, drygt tre timmar, oavsett typ av resenärskrav som persontrafik, godstrafik allt på bekväma dagliga tider. Statliga preferenser typ vägneutralitet, godskostnad etcetera.
2. Annan färje-/båttyp som fanns förr inom och utom landet. Fartyg med övervägande del sovalkover, som startar vid 21-tiden och i sakta mak landar vid 06-tiden. Denna upphandling bör då ske utifrån bland annat hållbarhet och pris. Körs tre kvällar i veckan från Visby respektive tre från Nynäshamn.
Det vore bra att dela upp transportslagen i olika upphandlingar. Kanske även en tredje, mer renodlad färja för de tunga fordonen som bättre kan jämföra kostnaderna med fastlandstrafiken.
För den som är intresserad av ekonomi så finns en bra analys av Gotlandsbolaget, kollegan Dagens Industri har 4 januari artikeln ”Lönsamheten finns dold under ytan”. Bolaget gör bara ett bra jobb på ett konstigt upphandlingsunderlag med målkonflikter för oss resande. Ingen blir riktigt nöjd.