Tidigare bedrev Gotlandsbuss, en bra trafik, ett unikt upplägg som passade för Gotland, som nu är helt raderat. Upphandlingen på 3 år, med endast ett anbud, torde varit skäl nog för att inse att villkoren inte fungerade. Det enda rimliga i det läget hade varit att förlänga pågående avtal, för att invänta en korrekt upphandling med långsiktiga villkor, vilken nu är på gång. Själva syftet är ju att få in flera anbud som ställs mot varandra. Anbudsförfarandet kring den pågående kollektivtrafiken har det kämpats emot, även i olika rättsinstanser, men ingen har lyssnat. Var fanns politikerna, alla fina ord om att stärka gotländskt företagsliv över hela ön. Att gömma sig bakom direktiv om upphandling eller en plan för kollektivtrafiken duger inte, en upphandling ska ske med rätt villkor.
Det är uppseendeväckande att ett så viktigt beslut kunde fattas utan att beslutande instans inom Region Gotland reagerade, ett typexempel på dåligt fungerande politik. Dessvärre så är nu bussåkande gotlänningar dömda till detta alternativ inom överskådlig tid, eftersom det vid kommande upphandling, inte finns några andra aktörer än stora nationella bussföretag som kan lägga anbud. Då de väl fungerande gotländska bussföretagen blivit tvungna att avvecklas, med Region Gotlands goda minne. Fungerande bussar har sålts mot låg ersättning, eller i värsta fall skrotats. Miljönyttan av att delvis använda gasdrivna bussar under 3 år uppväger knappast den resursförstöring som det blivit av att avveckla väl fungerande dieseldrivna bussar. Med vetskapen om att notan för det nu befintliga avtalet är ca 30 miljoner dyrare per år, vilket blev effekten av att endast ett anbud lämnades in, så blir skattebetalarnas kostnad för en så ringa miljönytta tämligen orimlig.
Kostnaden för nästa avtal torde bli ännu högre, med tanke på att det sannolikt kommer att lämnas endast ett anbud. Det är ofattbart att tjänstemäns oförmåga kan få resultera i ett sådant fiasko, utan att politiken har ingripit. Slutsatsen av detta blir att det sannolikt är väldigt få politiker som använder sig av kollektivtrafiken på Gotland, och därmed är helt ointresserade av hur den fungerar. Förhoppningsvis så har man lärt sig något av detta tidigare fiasko, så att beslutet för den kommande avtalet blir bättre, men i många avseenden så är det tyvärr redan för sent.