Bilen är gotlänningens bästa vän och ovän. Det är ingen tillfällighet att man åker minst kollektivt i landet på Gotland. Dels behöver man bil på landsbygden för olika transporter, dels är kollektivtrafiken dåligt utbyggd.
En ond cirkel, som gör det är svårt att åka när och vart man vill. Utöver detta finns andra nivåer på Gotland, exempelvis att det är status att äga och åka bil, och att det är låg status att åka buss.
Alliansen har gjort ett utspel för att öka resandet genom ett tillfälligt gratisåkande. Jag menar att det inte kommer att ge någon som helst ökning av åkandet över tid, bara ett tomt förslag ett valår. "Gratis" är inte en bättre och mer attraktiv busstrafik.
Att få upp resandet kollektivt på landsbygden är en utopi så länge turlistorna och linjerna ser ut som de gör. Det finns inte heller befolkningsunderlag utom i tätorterna. Liksom att varje hushåll på landsbygden och i tätorterna har minst en bil, gärna fler, och då är det enklast att ta bilen.
Vill man öka resandet ska man satsa på det som har möjlighet att lyckas, att så att säga fiska där det finns fisk. Lyckas det, kan man successivt utöka. Förutom Visby stad finns de stora befolkningarna i Västerhejde/Vibble och Väskinde och genom att utöka stadstrafiken till de ytterområdena kan man locka grupper som i dag inte reser kollektivt. Detta och stomlinjerna på resten av Gotland är det primära. Personligen skulle jag knappt behöva bil om det genomfördes.
Genom att lägga ner totalt meningslösa linjer där det inte finns underlag för ökat resande utom sommartid, och införa anropsstyrd trafik istället, kan man finansiera en utbyggd stadstrafik i Visby med omnejd och därmed locka till ökat resande. Jag önskar att det kollektiva resanden ska bli lika coolt och attraktivt som i Sveriges övriga städer. En framtid att hoppas på.