Vad är rimligast: bättre planering eller längre soffor?

Jag undrar just hur illa det får bli med färdtjänsten för att det ska hända något som ger en konkret förbättring.

"Jag ser ju själv hur sofforna där vid entrén på lasarettet knappt räcker till. Timme efter timme kan man bli sittande".

"Jag ser ju själv hur sofforna där vid entrén på lasarettet knappt räcker till. Timme efter timme kan man bli sittande".

Foto: Joel Nilsson

Insändare2022-10-05 19:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tjänstemännen är nöjda och anser att vi har en fullgod färdtjänst. I vilket avseende då? Det blir bara värre och värre och fler och fler blir drabbade av att inget händer. 

Nu får sköterskor på lasarettet kämpa för att deras utskrivna patienter ska transporteras hem. 

Jag ser ju själv hur sofforna där vid entrén på lasarettet knappt räcker till. Timme efter timme kan man bli sittande. Ser hur luren som går till färdtjänsten lyfts oftare och oftare och oftast ser jag sorgen i blickarna på en trött äldre människa som bara vill hem. Sofforna får förlängas antar jag eftersom tjänstemännen är nöjda.

Skulle tro att avdelningarna till slut måste avsätta mer och mer tid för att ringa samtal på samtal till beställningscentralen där jag kan påstå att det är mycket spridda skurar vad gäller bemötande och språkkunskaper. Jyrki Vainio påstår att det är EU-standard. Det spelar väl ingen roll om det är EU-standard om den är så låg som nu. 

Det är faktiskt inte okej att låta detta fortgå.

Sedan behövs ju sköterskor som ska se till att utskrivna patienter som väntar på att få komma hem inte far illa under väntetiden.

Jag kan säga att om man har smärtproblematik är det inte så kul att sitta där och bedjande titta på varje chaufför som kommer och gång på gång ska de hämta någon annan. 

Klagomål lämnas stup i kvarten men inte ett dugg görs åt chaufförernas mer och mer stressiga situation. Jag märker hur de är irriterade när de på egen hand tvingas ändra "Senegal-planeringen"

Numera brukar jag bara säga "Senegal-planering" så brukar det kännas lite lättare.

Ja, jag vet att det måste vara billigt och man måste tänka på ekonomin och upphandling och allt sånt men bättre blir det inte men dyrare, för avgifterna höjs men jag anser att om våra avgifter för att komma från punkt A till punkt B blir högre, vad går dessa höjda priser till? Kan man inte begära minsta lilla förbättring?

Min känsla är att vi ska betala och hålla käften men mig får ni inte tyst på förrän förbättringar börjar hända.

Tänk på att vi som har färdtjänst och sjukresa kan inte transportera oss på annat sätt. Om man får beslut om färdtjänst så finns behovet!

Det flesta måste slåss med näbbar och klor för denna rättighet!

Det är en tjänst och vi är kunder och då anser jag att om priset ökar så vill man ju ha något för pengarna.