Nu börjar jag bli riktigt rädd. Var är vi på väg?
Dag efter dag antingen läser man eller hör man ”nu slutar jag som lärare”.
Vad ger det för signaler, och hur många är det som nu kommer att sluta när deras skola kommer att stänga? Flera av dem söker nya arbeten men inte inom skolvärlden.
Ni pratar om att ni får så och så många lärare lediga som kan söka till andra skolor eller att de flyttar med sina elever till en annan skola. Men har ni undersökt hur många av dem blir kvar inom Regionens lärarkår.
Och vi som har lärarutbildningen här på ön, hur går det med den? Finns det praktikplatser för dem? På stora skolor är många av lärarna helt upptagna med att ta tag i problem och hinna med sin arbetsuppgift, de har för många elever i sina klassar. Och där utöver ska de vara mentor för en blivande pedagog. Vi ska väl ha lärarutbildningen för att försöka ha dem kvar på ön, inte att skrämma bort dem.
Många av våra lärare gillar att jobba på mindre enheter, men allt är så osäkert för dem. Fler och fler utredningar för att stärka ekonomin. Men vad kostar inte alla utredningar som görs både i pengar, arbetsbelastning och psykisk ohälsa?
När BUN stänger en skola och inte betalar någon hyra, ja en mindre kostnad för förvaltningen. Men vem får då stå för dessa kostnader, för en byggnad kostar även om den är tom. Ja kostnaden lyfts över till ett annat fack i Regionens plånbok. Så kostnaden finns kvar i Regionen.
Så kom det upp ett förslag att ha våra skolor kvar genom att ha förskola, förskoleklass och de mindre klassarna i samma skola, och i en annan skola skulle man ha de större klassarna. Kanske ett bra tänk om att inte utarma landsbyggden. Men då måste det ju finnas fritidsverksamhet i både skolorna. Vad sparar Regionen på det? Och logistiken för föräldrar som har barn på både ställarna. För hur det än är så har vi ju någon mil mellan våra landsbygdsskolor. I stan kanske det skulle funka men inte på landet.
Och skolbussarna som får köra hit och dit, fram och tillbaka. Kom då att tänka på miljön och på vad kommer inte skolskjutsarna att kosta. Man måste tänka långsiktigt och på alla tänkbara kostnader.
Även föräldrarna måste ha ett liv utanför arbetet inte bara att hämta och lämna barn, på olika skolor. För till och från fritidsverksamheten går inga skolskjutsar, det måste föräldrarna själva ombesörja. Även där en miljöfråga.