Jag och många med mig är beroende av en trygg färdtjänst och till allas förfäran blir den bara sämre och sämre.
Klagomål strömmar in men inget verkar hända med dessa mer än att de får ett nummer. Ingen kan spåra vad som görs. Inget konkret görs.
Chefer uttalar sig gång på gång respektlöst i media med att påstå att det har blivit bättre men kommer inte på en enda konkret detalj att detta skulle stämma, bara ord.
Vi som använder denna tjänst blir mer och mer otrygga och chaufförerna som vill göra ett bra jobb blir sönderstressade och deras arbetsglädje försvinner mer och mer.
Vi betalar för denna tjänst men kan inte välja utförare utan är förpassade till en mycket vacklig färdtjänst eller bli hemma. Vilken annan individ skulle acceptera detta?
Vi som har färdtjänst är kunder! Vi är i många fall multisjuka och det går inte att transportera oss från punkt a till b som gods. Det ska mycket till för att få beslut om färdtjänst så vi som har färdtjänst kan inte använda andra kommunikationsmedel.
Dessutom är det mycket illa att beställningscentralen är på andra sidan jorden. Där sitter de med sina manualer och försöker på tragglig svenska kommunicera med människor som kanske inte hör eller talar dialekt eller på annat sätt har svårt att artikulera när det ska bokstaveras. Självklart blir det missförstånd!
Hur ska vi kunna freda oss om ingen lyssnar på oss utan Jyrki Vaino verkar vara den enda med trovärdighet.
Jag har skrivit två medborgarförslag för att på sikt kunna säkerställa vår trygghet igen. Mycket måste göras för att få rätt på detta men då finns det i alla fall hopp för nu har vi hamnat i ett låst läge.
Mitt ena förslag är att vi som använder färdtjänst borde kunna välja bolag och utförarna (taxichaufförerna) också borde kunna välja ett bolag som ger dem vettiga arbetsförhållanden. Detta skulle ge oss trygghet på sikt men denna väg kommer att bli lång.
Mitt andra förslag är att man när man lämnat in ett klagomål borde upplysas hur man spårar och kan se hur konkreta förbättringar verkligen sker.