Han talar om ”ambitioner” och ”mål” för år 2030 och 2045. Men utsläppen är nu. Och klimatkrisen.
I Gotlands klimatstrategi ”Tillsammans mot 2030” anges att vi behöver minska utsläppen med 16 procent per år, räknat från i fjol. Färjetrafiken står för hälften av alla utsläpp från transportsektorn på Gotland. Men de nya färjorna har inte lägre utsläpp av växthusgaser än de gamla eftersom motorerna läcker metangas. Miljön får inte den 20 procentiga minskning av växthusgaser som gasfärjorna skulle ge.
Dessutom: de nya gasfärjorna kör inte alla turer på naturgas (ett fossilt bränsle också det). Långt ifrån! Under 2020 gick merparten, 52 procent, av turerna inte på naturgas. 1423 turer av totalt 2715 turer kördes i stället med MGO (marine gas oil), det bränsle som användes i de gamla färjorna.
För de första sex månaderna i år är det lite bättre men också då gick 23 procent av turerna på MGO. (Siffror från Trafikverket.)
Sammantaget: utsläppen av växthusgaser från färjorna minskar inte.
Det finns en enkel lösning: minska utsläppen genom att reducera hastigheten på en del av turerna. Varför vägrar Destination Gotland så istadigt att ge oss resenärer möjlighet att välja mer klimatvänliga avgångar i tillägg till snabbturerna? Istället kommer bolagets vd nu med en from förhoppning, nämligen att ”framtidens teknikutveckling och ökad inblandning av biogas” ska lösa frågan så småningom. Därmed nonchalerar han Gotlands målsättning att minska utsläppen av växthusgaser varje år med 16 procent. Han sätter sig också över Sveriges klimatlag som i 2§ säger att vi ska ”minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser”.
Politikerna och landshövdingen bör ingripa. Destination Gotland tycks oförmöget att av egen kraft bidra till Gotlands klimatambitioner.
Den nya Hansalinjens MS Drott körs med 22 knop istället för Destination Gotlands 28 knop. Det spar bränsle och håller nere biljett- och fraktpriser. Man kan göra annorlunda.
Växthusgaser från färjorna minskar inte
Svaret från Destination Gotlands vd Marcus Risberg om utsläppen från färjorna mörkar verkligheten.
M/S Drotten, Hansa Destinations, körs däremot med lägre hastighet.
Foto: Olof Segerberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.