Replik på insändare: "Inga delade turer inom regionen".
Marica Gardell och Roger Nilsson svarar PRO Gotland beträffande deras krav på att erbjuda anställda heltid utan delade turer, samt att personer med hemtjänst erbjuds en fast omsorgskontakt.
I samband med att en person beviljas hemtjänst eller plats på särskilt boende identifieras den enskildes behov och resurser. Resultat och mål beskrivs för att kunna ge rätt hjälp och stöd.
Detta dokumenteras via personens individuella IBIC (individens behov i centrum). En kontaktperson utses även för personen i samband med det. Information om IBIC finns att ta del av på Region Gotlands hemsida.
IBIC togs i bruk 2018 och ersatte det dokument vilket tidigare benämnde genomförandeplan. Genomförandeplanen utarbetades på liknande sätt och en ansvarig kontaktperson i arbetsgruppen utsågs för individen.
När Marica och Roger skriver att det är på gång med en fast omsorgskontakt för personer med hemtjänst, vill jag nog säga: inget nytt under solen.
Problemet är snarast att få till ett fungerande schemasystem, som möjliggör kontinuerlig kontakt mellan kontaktperson och mottagare av hemtjänst.
Ständig underbemanning, slimmade scheman, minutstyrning. Lägg till det en mobiltelefon som talar om för dig vem, när, hur, var du ska befinna dig härnäst.
Detta sammantaget omöjliggör ett gott kontaktmannaskap.
Heltidsresan lovade stort, men att utöver sitt heltidsarbete kunna bli uppringd, inringd, ombedd i tid och otid att jobba extra, hoppa in, ta både morgon- och kvällspass (delad tur) när ingen vikarie finns. Ständigt vara uppkopplad mot sitt arbete.
Lägg till det att lägre bemanning i arbetsgruppen för med sig, att medarbetare måste arbeta under allt fler oregelbundna arbetstider. Utföra allt fler arbetsuppgifter.
Ekorrhjulet snurrar på. Vem ska få stopp på det?