Färjetrafiken på Fårösundsleden måste anpassas efter verkligheten som den ser ut i dag, och inte leva kvar efter gamla mönster. Fårö är inne i en intensiv turistisk utvecklingsfas samt nybyggnationsfas. Det har blivit fler deltidsfåröbor som bor här halva året såväl som dagsbesökare och övernattare. Covidåret har inte minst spätt på utvecklingen. Hur har Trafikverket anpassat Fårösundsleden under den senaste tiden?
– I nuläge har Trafikverket lagt besparingar på Fårösundsleden under tiden utanför turistsäsong. Man vänder inte färjan efter fullastad avgång och hämtar fordon som inte får plats på ordinarie avgång om det inte är fler än sju bilar kvar på kajen! Helt oacceptabelt! Varför denna regel? Jo besparing på bränsle och av ”miljöskäl”?
– Som Fåröbo måste man kunna kräva bättre kontinuitet på vår landsväg. Man bör samtidigt alltid kunna vara säker på att få plats oavsett avgång. Förtur året runt för bosatta på Fårö är en självklarhet. Varför vägrar Trafikverket att införa detta omedelbart? Vi kan inte ha en landsväg som färjan är för oss, om man blir stoppad ifrån att åka då det är för många besökare eller deltidsbosatta i kö till färjan och man hamnar sist i kön. Vi har bokade tider i till exempel sjukvård och annat planerat och de allra flesta arbetar på andra sidan av sundet, då måste man kunna vara säker på att komma med den planerade avgång man avsett att resa med. Man skall inte behöva ta hänsyn till att det kan ta en timma extra att ta sig över sundet.
– Trafikverket slår sig för bröstet över att man minsann kör fyra dagar med en extra färja över Kristihimmelshelgen. Bra där. Dubblering av färja behövs även runt alla vanliga helger från 1 maj tills två färjor trafikerar dagligen.
– Extra färja/Tur behöver även tillämpas under tider med hög belastning vardagar 07:30-09:30 samt 15:30-17:30 alla vardagar en stor del av året. Alternativt avgång var tjugonde minut från Fårösund med en färja under dessa perioder skulle släppa stressen på vägarna att hinna med färjan från såväl Fårö som från Fårösund och öka kapaciteten avsevärt.
Vi kräver förtur och utveckling på Fårösundsleden
Fåröborna behöver kunna lita på sin förbindelse.
Foto: Petra Jonsson
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.