Besöksnäringen består som de flesta branscher av företag med olika storlek och inriktning. Några av oss driver företag som funnits i familjen i generationer, några av oss är nya i våra verksamheter. Vad vi alla har gemensamt är att vi har valt vårt företagande som livsstil, och att vi brinner för att ge god service och bra upplevelser. Vi har valt att jobba när andra är lediga. Det viktigaste är inte att göra stora vinster utan kunna leva på att göra det vi tycker om och kunna göra det här på Gotland.
Under coronapandemin har vi drabbats, inte bara som privatpersoner med all oro det innebär, utan också som företagare. Dagligen brottas vi med frågor som ”Hur ska jag kunna fortsätta betala lön till mina anställda?”, ”Hur kan jag möblera om restaurangen för att minimera risken för smittspridning?”, ”Hur kan jag ställa om och hitta nya affärsmodeller?” och ”Var går smärtgränsen för när det är dags att stänga ner?”
Under hela pandemin har vi varit oroliga för om vi kommer att kunna ha öppet och samtidigt burit på en rädsla för att bidra till smittspridningen. Därför har det känts bra med tillsynen och dialogen med Region Gotland och det beröm och fina betyg vi fått från både regionen och länsstyrelsen.
Det faktum att vi under sommaren hade nästan lika många besökare som en vanlig sommar utan att smittspridningen tog fart känns som ett tydligt kvitto på att vi har gjort ett bra jobb. Vi tar pandemin och restriktionerna på största allvar, och kämpar på med att kunna erbjuda trygga och säkra verksamheter för våra kunder, vi ställer om och försöker hitta lösningar på nyuppkomna behov. Vi vill fortsätta att ge service och upplevelser till boende och besökare under lång tid framöver.