Majoritetens företrädare skriver i sin insändare om vikten av snabb färjetrafik till både Nynäshamn och Oskarshamn, alla veckodagar, med högst tre timmar per resa och en uttalad strävan att göra restiden ännu kortare.
För att nå våra klimatmål skriver avsändarna att teknisk innovation behöver stimuleras samt alternativa drivmedel utvecklas. Vi, Miljöpartiet på Gotland, vill också se en utveckling av teknik och alternativa drivmedel! Vi ser dock att tidsfönstret för klimatomställningen håller på att stängas.
För att nå Parisavtalet behöver vi på Gotland minska våra energirelaterade koldioxidutsläpp med 16 procent per år under åren 2020-2040. Detta enligt en uträkning av Uppsala Universitet och konsultföretaget Ramboll. Med tanke på att Destination Gotland just har införskaffat två nya färjor som också huvudsakligen drivs med fossilt bränsle, kan man förutspå att vi på kort sikt inte ser färjor som drivs med framför allt biogas eller vätgas.
För att det ska bli verklighet behövs en utökad produktion av gas, både hos oss och på fastlandet och det behöver användas av den som kör under nästa avtalsperiod över Östersjön. Det vi kan göra på kort sikt är att köra något långsammare över vattnet! Det talats om att en halvtimme långsammare färd sparar hälften av energin!
Nu vet vi också att det finns tider att hålla inom transportsektorn och att det kan ta tid att få hela transportkedjan att ställa om tidsplanen. Därför kan det vara en bra idé att erbjuda långsammare resor för vissa turer, alltså miljövänligare transporter, som dessutom är billigare!
Vid köp av biljetter skulle man kunna få information om klimatpåverkan för den specifika resan, ”gröna” biljetter kan jämföras mot ”svarta”. Så kan vi som väljer klimatsmart boka de gröna, och alla andra som väljer snabba resan kan under den vunna halvtimmen fila på ett svar till nästa generation varför denna halvtimme var värt att dubbla båtens utsläpp.