Visa respekt och anständigt uppträdande

Insändare2022-12-13 14:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Undertecknad konstaterar att prishöjningarna som Destination Gotland (DG) aviserat är uppseendeväckande. Inom loppet av ett år kommer priserna att ha stigit med 50 procent. Detta är oacceptabelt! Ett monopolföretags maktmissbruk!

Inte minst uppseendeväckande är prishöjningen med tanke på att staten (vi skattebetalare) subventionerar DG med nästan 500 miljoner kronor per år, för att hålla trafiken igång. 

Med tanke på den stora statliga subventionen är det rimligt och anständigt att kräva av DG att företaget har en socialt präglad fördelningspolitik i rabattgivningen. Ett sådant instrument har legat till grund för befintlig rabatt för resande som är folkbokförda på Gotland. Men den rabatten saknar fördelningsprofil. 

Lite tillspetsat kan tendenser till klassfråga observeras. Nu har DG ett gyllene tillfälle att visa sina resande respekt och omtanke. Den respekten visas bäst genom att rabatterna till bofasta gotlänningar får en fördelningsprofil så att besöksnäringen och fastlandsboende fastighetsägande sommargotlänningar tar den större delen av prisökningarna. 

Gotland är en av Sveriges mest uppskattade semesterpärlor, vi öbor vill ha besök av våra barn och barnbarn. Och vi öbor vill kunna ta oss till fastlandet för att besöka våra nära och kära i deras hemmiljöer. De beslutsfattare som vet hur inkomsterna fördelar sig inom den svenska menigheten är medvetna om att besökstrafiken tenderar till att bli en klassfråga. 

Välbärgade bekymrar sig inte om prisökningar, inte ens de dramatiska prishöjningar som gäller våra färjeförbindelser. Låginkomsttagare tvingas att gräva djupt i pengabörsen för ett finansiera resa till fastlandet.

Destination Gotland – ta ert ansvar! Sätt nya priser och det med respekt och anständighet.