Yrkeslivet börjar med ett genomtänkt gymnasieval

Nu är det dags för Gotlands drygt 600 elever från årskurs 9. Ett stort och viktigt val.

Rörlig utbildning.

Rörlig utbildning.

Foto: Patrik Selsfors

Insändare2024-01-17 10:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många dörrar står öppna, men det blir enklare om ett välgrundat val görs redan från början. Då bör både föräldrarna, skolan och eleven själv göra sitt bästa för att landa rätt. Att välja efter intresse är bra, men intressen utvecklas och ändras. Och det kan vara flera olika program som möter ens intressen.

I den allmänna diskussionen hörs ofta att ungdomar som har svårt med teoretiska ämnen borde välja en yrkesutbildning. Det är sant, men det gäller inte bara den här gruppen. Fler borde välja en yrkesutbildning överhuvudtaget. Många elever på högskoleförberedande program väljer att inte plugga vidare efter examen. De väljer inte heller gymnasieutbildning med den intentionen. Kanske de borde ha valt yrkesprogram i stället?

Från och med förra året ingår också den grundläggande högskolebehörigheten på samtliga program, även om eleverna på yrkesprogram kan välja bort den. Vägen till högskolan kan alltså fortfarande stå öppen vilket program man än väljer. För den som väljer yrkesprogram öppnas samtidigt en ny dörr till välbetalda och stimulerande arbeten i branscher som skriker efter folk. En yrkesutbildning med upparbetade nära samarbeten med företag ger generellt mycket goda möjligheter till jobb direkt efter studenten. Etableringschansen på arbetsmarknaden kan öka med upp till 21 procentenheter för den som väljer yrkesprogram. Medianlönen kan öka med över 100 000 kronor per år.

Ett tips för den som vill ha koll är Ekonomifaktas sajt Gymnasiepejl. Där redovisas arbetsmarknads- och inkomststatistik för elever som tidigare gått olika gymnasieprogram. På Gotland har till exempel 75 procent av elever som gått vvs- och fastighetsprogrammet fått ett jobb tre år efter examen. Höga etableringsnivåer gäller även för de som gått bygg- och anläggningsprogrammet. I jämförelse med helt högskoleförberedande program är skillnad stor. I snitt har endast var fjärde elev från något av dessa program etablerat sig på arbetsmarknaden tre år efter examen.

Från och med nästa år ska också gymnasial utbildning inte bara dimensioneras utifrån elevernas efterfrågan utan också efter arbetsmarknadens behov. Vi hoppas också att det leder till konkreta förändringar i det utbildningsutbud som möter framtida elever. 

Fler föräldrar borde också tänka tanken att ungdomarna skulle få högre livskvalitet om de redan på gymnasiet fick med sig det självförtroende och de möjligheter till bra jobb som yrkesutbildningar innebär.