Ytterligare ett dråpslag mot landets bilister

Mardrömmen för landets bilägare fortsatte trots att Miljöpartiet lämnade regeringen.

Det är dyrt att vara svensk.

Det är dyrt att vara svensk.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2022-06-23 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Set har blivit dyrt att vara svensk. Inte minst för de som är beroende av bilen för att klara vardagen. Magdalena Andersson har drivit igenom reduktionsplikt och skattehöjningar i syfte att människor inte ska ha råd att ta bilen, utan i stället åka kollektivt, trots att det är omöjligt i stora delar av landet. Inte ens där kollektivtrafiken är välutbyggd går det att få ihop livspusslet utan bil. Nu riktar regeringen ett nytt dråpslag mot bilisterna genom slopat reseavdrag.

Många trodde att den extrema politiken skulle få ett slut när Miljöpartiet lämnade regeringen. Tyvärr blev det tvärtom. Nu föreslås att stora summor tas från de som kör bil till jobbet och i stället ges till de som exempelvis cyklar. Det är givetvis inte fel att cykla eller åka kollektivt, tvärtom. Däremot är det orättvist att göra det på bekostnad av hårt arbetande familjer som behöver bilen.

Regeringens förslag om att avskaffa reseavdraget blir en rejäl skattesmäll för cirka 1 miljon löntagare, i alla fall för de som tar bilen till jobbet. I kombination med rekordhöga elräkningar och skenande priser på drivmedel och i mataffären slår detta hårt mot hushållen. För den som pendlar åtta mil kan det handla om en skattehöjning på mellan 5 000 och 10 000 kronor per år.

Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige högst dieselpris i världen. Den socialdemokratiska regeringen har sedan år 2014 successivt höjt skatten på bensin och diesel med flera kronor per liter. Samtidigt har fordonsskatterna höjts kraftigt. Regeringens drastiska utökning av reduktionsplikten har bidragit till att priserna på drivmedel och transporter ökat. Sammantaget kostar de här olika tilläggen på drivmedelspriset tiotusentals kronor. Och det stannar inte där - nu förbereder regeringen en kilometerskatt för lastbilar.

Reseavdraget fyller en viktig funktion. Möjligheten att göra reseavdrag underlättar för jobb och företagande i hela landet. Det är motiverat att göra reseavdraget mer gynnsamt – särskilt mot bakgrund av de ökande kostnaderna för de som är beroende av bilen. Moderaterna föreslår att avdraget, i ett första steg, ökar till 25 kronor milen. Det skulle göra det 5 000 till 10 000 kronor per år mer lönsamt att jobba för många pendlare.

Moderaterna kommer alltid kämpa för att det ska löna sig mer att jobba och mot orimliga skattebördor. Det sista hushållen behöver nu är ytterligare kostnadschocker. Därför säger vi nej till regeringens förslag om att avskaffa reseavdraget och föreslår i stället att utöka det.