I GT var det en insändare som ville ha ännu snabbare överfart och det är vad vi skulle behöva. Dagens båtar går för sakta för att hinna med tre dubbelturer på ett dygn. Jag tror på utveckling och så länge det inte finns någon annan teknisk lösning så har vi det förutsättningar som finns idag.
En timmes långsammare resa sparar bränsle för cirka 100 miljoner per år. Utsläppen med skadliga växthusgaser för den timman motsvarar 25 procent av vad alla motorfordon släpper ut på årsbasis på Gotland. Ska vi vara en ekokommun (ekoregion) så har vi nog inga andra val.
Ön har tappat cirka 400 000 gästnätter sedan 1999 (SCB). Gotland borde egentligen ökat antalet gästnätter på tolv år med samma summa.
Tyvärr är det omöjligt med dagens kapacitet. (Har utvecklat detta på piggebloggen för mer fakta.)
Jag tror att man ska åka snabbare än våra föregångare men en timma långsammare än dagens båtar.
Vi ska ha en bastrafik med modernare båtar än dagens och ett extra tonnage som går in under sommaren som gör att vi kan öka kapaciteten med minst 200 000 fler gäster som reser till ön. Detta ska ske med båtar som har den service som efterfrågas och går på tider som majoriteten vill resa.
Prisbilden ska i framtiden vara 30-40 procent lägre än dagens.
Detta går att göra om vi använder de 100 miljonerna som i dag eldas upp i de röda skorstenarna helt i onödan.
Skulle allt vara finansierat till 100 procent och miljöproblemet blir löst så är det okej för mig också med betydande hastighetsökningar.
Men tyvärr är det inget som finns lösningar på till denna upphandling.
Framtiden är ökad kapacitet. Lägre priser och betydligt miljövänligare båtar.
Det är något vi kan få om vi kan bjuda på en timmes längre båt tur eller 15 procent längre total restid för den som bor i Hemse och ska till till exempel Uppsala eller tvärtom.
Allt kostar och det finns inget som är gratis vilket vi kan se på dagens biljettpris och miljöpåverkan.