4-hjuling är ett miljösvin

Gotland2007-05-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kan läsa i tidningarna att finansminister Borg funderar på skattehöjning på motorbränsle. Genast bjäbbar Miljöpartister om att det måste höjas dubbelt så mycket som regeringen kommer att göra.
Till vilken nytta höjer man skatterna? Under det senaste året har priset på bensin stigit med två kronor, har denna prisökning påverkat bränsleförbrukningen på mitt nästa fordon? Nej inte en centiliter.
Medborgare som bor några mil bort från tätort pressas från alla håll utan att kunna komma undan. Bränslepriserna stiger, fordonsfabrikanterna gör bara dyrare och dyrare fordon och våra transportvägar är lika långa.
Själva i familjen har vi försökt att skaffa snålare fordon. En så kallad fyrhjulig motorcykel av märket Kymco inköptes för pendlingsresor.
Ett lätt fordon med 250 cc motor borde vara mycket bensinsnålt. Döm om vår förvåning när fordonet drar 1 deciliter mer per mil än vad en normal småbil gör. Denna Kymco borde ju genast förbjudas av miljöhänsyn. Den släpper ut massor av oförbränt bränsle, förmodligen är det på samma sätt med många andra motorcykelmotorer som har erbarmligt dåliga förgasarearrangemang.
Generalagenten Isacssons i Örnsköldsvik är onåbara när det gäller att göra något åt maskinens förbrukning.
Ungefär på samma sätt är det när det gäller en del dieselmotorer, fabrikanterna svarar visserligen på tilltal men endast för att berätta att de förbjuder användandet av RME.
Till viken nytta höjs skatten. Gör något som gynnar både miljö och konsument. Förbjud långväga transporter med lastbil, förbjud alla bränsleslukande stadsjeepar och inför ny små, lätta och snåla fordonstyper. Dessa åtgärder skulle omedelbart påverka våra utsläpp.
Läs mer om