Alla barn måste få en chans

Gotland2017-09-14 18:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har skolans hösttermin startat och för de yngsta är det en tid av förväntan att få börja skolan, att få nya vänner och att få lära sig läsa, räkna och skriva.

Men för alla blir det inte alltid så, åren går och förväntan vänds till frustration och uppgivenhet, i värsta fall blir man en så kallad hemmasittare.

Vi vet att om man klarar skolan, så är det den bästa medicinen mot ett utanförskap längre fram i livet. Att klara gymnasiet ger en samhällsekonomisk vinst med stora mått, både för barnet och samhället.

Det nya lagförslaget, läsa-skriva-räkna-garantin, gör kopplingen till att du ska ha lämnat lågstadiet med grundkunskaperna du behöver för att klara resten av skolan.

Som det fungerar i dag så är andelen elever i åtgärdsprogram högst i årskurs nio och lägst i lågstadiet.

Behov av att alla barn får tillgång till specialpedagoger och speciallärare är stort.

För att vi ska kunna möta pensionsavgångar och för att uppfylla de nya lagkraven på att alla barn ska få rätt hjälp i tid, behövs det medel.

Kritiker menar att skolan redan i dag har uppdraget att kartlägga och att ge rätt insatser i tid. Men som vi ser det så måste det göras mycket mer.

Med det nuvarande förslaget så kommer Skolinspektionen att få större möjligheter för att slå ner på huvudmän som inte gör de anpassningar som krävs.

Den nya lagstiftningen kommer både innebära mer resurser till implementering, så att lärarlag får möjlighet att bygga upp nya rutiner.

Ersättning kommer att ges till kommunerna för att de ska kunna anställa den personal som krävs.

Läs mer om