Att boka båtbiljett kan ha sina poänger

Gotland2009-06-24 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att boka biljett på "Gotlandsbolaget" kan ha sina poänger. Numera ska ju det mesta göras på nätet. Efter att ha försökt ett tag (det är inte snabbt) och fått olika besked varje gång närmar sig humöret kokpunkten. Jag ringer till bolaget och får beskedet att "du är placerad som nummer tjugo i kön". Det beskedet gör ingen glad.
Väl framme hos handläggaren fortsätter olika besked att hagla. Först finns ingen plats alls, därefter dyker det upp en plats. Men vi är två som ska åka. Då, i outgrundlig nåd kan vi få plats i hundsalongen! Lasten skall bestå av 197 passagerare och dynamit. Och vi kan få plats bland husdjuren. Jag antyder att vi har ingen hund och får beskedet att det spelar ingen roll.
För att få ytterligare klarhet i läget säger jag "så båten är full av passagerare då". "Nej" svarar handläggaren!
Det är bara att foga sig och konstatera att Björn Rosengren hade fel då han påstod att Norge var det sista som präglas av stalinism, det är Destination Gotland. Väl ombord så är det helt ödsligt i alla salonger inklusive ekonomiklass och jag och frun har fortfarande inte hund.
I hundsalongen fanns inte "en katt". Vi konstaterar att det ska bli skönt att åka med TT-line mot Tyskland, där finns endast en sorts salong, en sorts biljetter och om det finns dynamit ombord struntar vi alla i.
Men underligheterna var inte slut för vid hemresa med incheckning i Oskarshamn fick jag beskedet att jag betalat resan två gånger och skulle få en resa återbetald i kontanter genast. Detta var svårt att förstå men eftersom den "nya" tekniken är både långsam, opålitlig och kostsam var det bäst att omedelbart ta emot pengarna. Som jag redan antytt så är vi i klorna på Destination Gotland antingen man vill det eller ej - men kräv bara inte att man ska känna något slags respekt för bolagets produktion. Hade jag då betalat biljetten två gånger? Det tänker jag inte avslöja men jag skäms inte om jag kan få lite återbäring på alla de pengar som "bolaget" lurat mig på.
Läs mer om