Avgiftsfria färjor till Oxelösund

Gotland2010-01-19 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Långsiktig hållbar linjesjötrafik till Gotland är Rikstrafikens upplägg och skall ligga till grund för nästa upphandling av trafiken. När det gäller långsiktig trafikuppläggning måste man börja från grunden. Vägverket sköter och har ansvar för alla vägar broar och färjor på fastlandet och på Gotland. Men mellan fastlandet och Gotland några mil på havet har Rikstrafiken ansvar för och sköts av privat företag.
För att uppnå en sammanhängande enhet av vägnätet måste även denna del ingå i Vägverkets ansvar och verksamhet och helt finnas med i Vägverkets totala budget.
Vi har idag två fasta färjeförbindelser ( broar ) Nynäshamn och Oskarshamn. I dagens läge kan vi inte ställa krav på två broar till fastlandet när det räcker med en bro till Öland. Angöringen på Gotland är helt klart Visby och det bästa alternativet på fastlandet är Oxelösund ur sjöfartsynpunkt och även mest ekonomiskt. Vidare blir det mycket kortare båtresa än för närvarande till Nynäshamn I Oxelösund kommer man rakt på E 4:an vidare stambanan Stockholm -Malmö vilket innebär snabb förbindelse till Stockholm och söder ut. Vidare är det nära till Skavsta flyplats med förbindelser inom landet och Europa. En resa med bil från Visby till Stockholm blir tidsmässigt kortare än nu över Nynäshamn.
Detta är ett nytt steg i vår förbindelse med fastlandet Vid genomförande av detta skall denna färja/bro vara avgiftsfri, liksom övriga färjor och broar som är i Vägverkets budget. Genomför detta och man tagit ett steg framåt för gotlands näringsliv.
Någon gång måste man lämna det gamla och se framåt.
Läs mer om